Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Geheimen redden vrouwenlevens
Opdrachtgever:
Nederlandse Hartstichting
Bureau:
Rhinocreations
Datum eerste publicatie:
12/09/2011
url:
http://spinawards.rhinocreations.com/2012/hartstichting.html
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Dominic Jansen, Jeroen Landsman
Art Direction / Design:
Dominic Jansen, Sander Tiebosch
Copy / Redactie:
Jeroen Landsman
Interaction Design:
Bram Donkers, Michael Spaans
Technische realisatie:
Joep Rongen, OOiP opensource solutions
Account:
Nathalie Hemelrijk, Lianne Heite, Gert Kornet
Verantwoordelijk bij klant:
Marion Beishuizen, Annemieke van Leeuwen, Marja Smits


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Maar er is weinig bekend over de oorzaken, symptomen en behandeling. Onderzoek bij vrouwen is daarom hard nodig.
We ontwikkelden een crossmediaal vervolg (radio, tv en internet) op de succesvolle campagne van 2010 om meer vrouwen bewust te maken van deze problematiek en te communiceren dat de Hartstichting dit belangrijke onderzoek mogelijk wil maken.
We maakten daarbij dankbaar gebruik van het feit dat veel vrouwen een 'gezonde interesse' hebben in het lief en leed van anderen en daar graag over praten. Het thema van de campagne was dan ook 'Geheimen''.
Via een online publieksactie konden bekende en onbekende vrouwen hun geheim onthullen in ruil voor een donatie en zo onderzoek mogelijk maken om de 'geheimen' van hart- en vaatziekten bij vrouwen te ontrafelen.
We vonden o.a. Karin Bloemen, Barbara de Loor, Nicolien Sauerbreij en Guusje ter Horst bereid dit vrijwillig te doen.
De awareness rond de problematiek is toegenomen tot 57% (toename met 16%). Ruim zes op de tien vrouwen raakte overtuigd van de noodzaak om specifiek bij vrouwen meer onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten. Een kwart geeft aan een donatie te hebben gedaan naar aanleiding van de campagne.
Voor/over product of dienst
Sinds 1964 zet de Nederlandse Hartstichting zich in om hart- en vaatziekten onder Nederlanders te voorkomen en te bestrijden door het gericht ontwikkelen en inzetten van wetenschappelijke kennis. In 2011 zijn er ruim 1 miljoen hart- en vaatpatiënten, worden dagelijks 1000 mensen opgenomen in het ziekenhuis en overlijden 109 mensen per dag aan een hartinfarct, beroerte of andere hart- of vaatziekte. In 2020 zullen er naar verwachting 1,3 miljoen hart- en vaatpatiënten zijn. 
De Hartstichting kan haar werk uitsluitend doen dankzij giften van de Nederlandse bevolking. Van elke ontvangen euro gaat € 0,80 rechtstreeks naar wetenschappelijk onderzoek, patiëntenzorg, preventie en voorlichting.
In 2010 en 2011 was 'hart- en vaatziekten bij vrouwen' een belangrijk speerpunt van de Hartstichting.
Doelgroep(en)
Vrouwen in Nederland vanaf 35 jaar.