Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
MediaMasters 2011
Opdrachtgever:
Mediawijzer.net
Bureau:
De Issuemakers & Flavour
Datum eerste publicatie:
18/11/2011
url:
http://www.mediamasters2011.nl
Categorie:
Game

Credits

Concept:
Mayke van Keep (De Issuemakers)
Art Direction / Design:
Ja
Copy / Redactie:
Susanne Peters (De Issuemakers)
Interaction Design:
Ja
Technische realisatie:
Tim Numan (Flavour)
Account:
Susanne Peters (De Issuemakers)
Verantwoordelijk bij klant:
Mary Berkhout


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
Eind maart 2011: ons team staat voor een nieuwe uitdaging. Hoe zorg je dat in een samenleving gedomineerd door TV, games, interneten social media kinderen bewust omgaan met media. En hoe kunnen ouders en school daar een belangrijke rol bij spelen? Kinderen lijken namelijk redelijk mediavaardig, maar ze gebruiken lang niet alle mogelijkheden en onderschatten de risico’s. Ouders en leraren voelen intuïtief vaak aan waar de gevaren liggen, maar zijn minder thuis in de media.
Een pittige pr campagne-klus. Kinderen tussen de 10-14 jaar gaan namelijk los met media, maar zijn er niet happig op hun ouders actief te betrekken bij wat ze on- en offline uitspoken. Het verankeren binnen het basisonderwijs is ook niet eenvoudig door tijdgebrek in het onderwijsprogramma. Vanwege het beperkte budget moest de insteek van de campagne bovendien zo goed zijn dat veel partijen er in natura aan mee wilden werken. Daarnaast moest de insteek positief zijn en mochten we niet focussen op de meer mediagenieke negatieve onderwerpen binnen het abstracte begrip mediawijsheid: online pesten of gameverslaving. Met tot slot nog het kleine verzoek om de rol van onze opdrachtgever, netwerkorganisatie Mediawijzer.net, te versterken als aanjager, inspirator en verbinder van partijen in het versnipperde huidige netwerk.
Voor/over product of dienst
Mediawijsheid staat voor actief, bewust en kritisch meedoen aan de mediasamenleving. Het gaat om de kennis, de vaardigheden en de mentaliteit waarmee iemand bewust, kritisch en actief kan bewegen in een wereld waarin oude en nieuwe media een zeer grote rol spelen. Kennis over hoe we met media om moeten gaan is een voorwaarde geworden voor volledige deelname aan de samenleving, want een wereld zonder media is niet meer denkbaar. Daarom wordt ieder jaar in November tijdens de Week van de Mediawijsheid aandacht gevraagd voor het belang van Mediawijsheid.
Doelgroep(en)
Kinderen uit groep 7 van het basisonderwijs samen met hun ouders en leerkrachten. Bewust deze leeftijd, omdat onderzoek aantoont dat kinderen van 11 jaar al wel met media bezig zijn, maar nog openstaan voor een gesprek met hun ouders.