Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
KLM Tile & Inspire
Opdrachtgever:
KLM
Bureau:
Tribal DDB Amsterdam & DDB Amsterdam
Datum eerste publicatie:
18/04/2011
url:
http://www.award-entry.nl/2011/spinawards/nl_NL/klm/tile-and-inspire/integrated
Categorie:
Crossmedia
Media-Inzet

Credits

Concept:
Bart Mol, Pol Hoenderboom, Olaf van der Geld (CD), Bj
Art Direction / Design:
Olaf van der Geld, Bart Mol, Geert-Jan Bijlstra, Mike Hambleton, Tomasz Greber, Keith Kornson
Copy / Redactie:
Bj
Interaction Design:
David Vogel, Joeri Kiekebosch
Technische realisatie:
Jan-Willem Penterman, MediaMonks
Account:
Esther te Pas, Ingeborg van de Wouw
Verantwoordelijk bij klant:
Frank Houben, Myrna Veenstra, Anouk Sprangh, Marit BadiaHilliGehekken


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Met KLM’s Tile & Inspire campagne activeerden we de hele wereld (maar primair gericht op KLM’s 8 belangrijkste markten) om KLM’s motto “Journeys of Inspiration” uit te dragen. Daarvoor bliezen we de eeuwenoude Nederlandse traditie van Delfts Blauwe tegeltjes online nieuw leven in. We begonnen de campagne met OOH uitingen op schiphol en het online seeden van een animatiefilm die vertelde wat de campagne inhield. Vervolgens kon iedereen, via een tab op Facebook of www.tileyourself.com, zijn eigen Delfts blauwe tegeltje creëren, door zijn/haar (profiel)foto te uploaden en daar een inspirerende tekst aan toe te voegen. Er werden uiteindelijk bijna 120.000 tegeltjes gemaakt. Vele deelnemers deelden hun tegeltje online, waarmee veel earned media effecten werden gegenereerd. Bovendien kreeg veel aandacht in blogs en nieuwsmedia. Met de 4000 meest inspirerende tegeltjes werd een echt KLM vliegtuig bestickerd. Deze winnaars kregen online een persoonlijke video toegestuurd, waarin ze konden zien hoe hun tegeltje op het vliegtuig werd aangebracht. Ook kwam er een ‘making-of’ video waarin iedereen kon zien hoe het vliegtuig tot stand kwam. Het bestickerde vliegtuig werd onthuld op Schiphol tijdens een groots evenement, met – opnieuw – veel (inter)nationale pers. Nu vliegt het vliegtuig de hele wereld over.
Voor/over product of dienst
KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. Wij in Nederland zijn zeer bekend met het merk en zijn merkwaarden, maar in het buitenland is dit lang niet altijd het geval. Dit terwijl KLM toch over de hele wereld vliegt. KLM streeft ernaar om niet slechts voor vervoer van A naar B te zorgen, maar zijn klanten een inspirerende reiservaring te bieden. Vliegen met KLM moet iets bijzonder zijn.
Doelgroep(en)
Mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar, die vliegreizen maken voor hun werk of plezier, woonachtig in één van de 8 belangrijkste markten voor KLM (Duitsland, Zweden, Noorwegen, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië). Consumenten die zich onderscheiden door het hebben van een actief sociaal leven en het daarbij horende intensieve gebruik van sociale media.


Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
Met KLM’s Tile & Inspire campagne activeerden we de hele wereld (maar primair gericht op KLM’s 8 belangrijkste markten) om KLM’s motto “Journeys of Inspiration” uit te dragen. Daarvoor bliezen we de eeuwenoude Nederlandse traditie van Delfts Blauwe tegeltjes online nieuw leven in. We begonnen de campagne met OOH uitingen op schiphol en het online seeden van een animatiefilm die vertelde wat de campagne inhield. Vervolgens kon iedereen, via een tab op Facebook of www.tileyourself.com, zijn eigen Delfts blauwe tegeltje creëren, door zijn/haar (profiel)foto te uploaden en daar een inspirerende tekst aan toe te voegen. Er werden uiteindelijk bijna 120.000 tegeltjes gemaakt. Vele deelnemers deelden hun tegeltje online, waarmee veel earned media effecten werden gegenereerd. Bovendien kreeg veel aandacht in blogs en nieuwsmedia. Met de 4000 meest inspirerende tegeltjes werd een echt KLM vliegtuig bestickerd. Deze winnaars kregen online een persoonlijke video toegestuurd, waarin ze konden zien hoe hun tegeltje op het vliegtuig werd aangebracht. Ook kwam er een ‘making-of’ video waarin iedereen kon zien hoe het vliegtuig tot stand kwam. Het bestickerde vliegtuig werd onthuld op Schiphol tijdens een groots evenement, met – opnieuw – veel (inter)nationale pers. Nu vliegt het vliegtuig de hele wereld over.
Voor/over product of dienst
KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. Wij in Nederland zijn zeer bekend met het merk en zijn merkwaarden, maar in het buitenland is dit lang niet altijd het geval. Dit terwijl KLM toch over de hele wereld vliegt. KLM streeft ernaar om niet slechts voor vervoer van A naar B te zorgen, maar zijn klanten een inspirerende reiservaring te bieden. Vliegen met KLM moet iets bijzonder zijn.
Doelgroep(en)
Mannen en vrouwen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar, die vliegreizen maken voor hun werk of plezier, woonachtig in één van de 8 belangrijkste markten voor KLM (Duitsland, Zweden, Noorwegen, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië). Consumenten die zich onderscheiden door het hebben van een actief sociaal leven en het daarbij horende intensieve gebruik van sociale media.