Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Volgdevos.nl
Opdrachtgever:
Staatsbosbeheer
Bureau:
Evident
Datum eerste publicatie:
08/03/2011
url:
http://www.volgdevos.nl
Categorie:
Website

Credits

Concept:
Gijs Garcia Bogaards
Art Direction / Design:
Sven Dinslage
Copy / Redactie:
Antoine Hurkmans/Gijs Garcia Bogaards/Antoinette van Heck
Interaction Design:
Jorrit Terpstra
Technische realisatie:
Eagerly
Account:
Leonie Langedijk
Verantwoordelijk bij klant:
Antoinette van Heck


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
Staatsbosbeheer legde met behulp van vossendeskundige Jaap Mulder een kunstmatige vossenburcht aan in de Oostvaardersplassen en plaatste 1 bovengrondse en 3 ondergrondse webcams in en bij de burcht. Hiermee kon het leven van een vossengezin live worden gevolgd. Een dergelijk experiment is een wereldwijde primeur en vooral biologen stonden vooraan om de beweging van de vossen te volgen.Evident werd gevraagd om ergens op de corporate site Staatsbosbeheer.nl de vossenwebcams beschikbaar te maken. Evident zag echter direct meer potentie om met dit initiatief en unieke verhaal een ongekend groot publiek te trekken. Dit verhaal in de vossenburcht verdiende een apart podium. Volgdevos.nl moest een 24/7 live show zijn met de webcams in het hart en effectieve inzet van verschillende social media om het gesprek rond deze beleving te faciliteren. Een weblog met achtergronden, actualiteit en het beantwoorden van vragen van bezoekers. Een Twitter account als buzz & alert medium voor de laatste ontwikkelingen in en bij de burcht en een Facebook like faciliteit om het bereik te vergroten. YouTube als platform om de wekelijkse videoreports te publiceren.
Voor/over product of dienst
Op vrijdag 1 april kon iedereen live zien en horen dat moeder vos beviel van 5 jongen. Omdat enkele dagen voor de bevalling ook audio was toegevoegd aan deze videostream was het goed te volgen. Na de bevalling werd de aandacht voor VolgdeVos nog groter omdat mensen nu ook mee wilden maken dat de jonge vosjes hun ogen openden, voor het eerst naar buiten gingen en hun eerste prooi veroverden.
Volgdevos.nl bleek een enorm succesvolle manier te zijn om een breed publiek te betrekken bij de beleving van de natuur maar zeker ook bij het merk en de missie van Staatsbosbeheer. Volgdevos wordt om die reden ook vervolgd in 2012 als onderdeel van het nieuwe online broadcastingplatform Naarbuiten Live waarmee Staatsbosbeheer haar publiek heel dicht op de huid van de natuur gaat brengen.
Doelgroep(en)
Aanvankelijk Onderzoekers en Buitenlui. Uiteindelijk de Nederlandse Burger in de breedste zin.