Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Party Like You Won the Lotto. Think it Win it
Opdrachtgever:
De Lotto
Bureau:
MTV / Be viacom
Datum eerste publicatie:
13/10/2011
url:
http://www.facebook.com/lotto
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Allan Sperling, Jan Willem den Ouden, Robin Blitzblum
Art Direction / Design:
Jarno Potijk / Kris Visser
Copy / Redactie:
Jan Willem den Ouden, Robin Blitzblum
Interaction Design:
Bas Feenstra
Technische realisatie:
Erwin Griekspoor
Account:
Inge Kenter
Verantwoordelijk bij klant:
Vanessa van der Linde


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Lotto zag zich in 2011 in de zeer sterk concurrerende kansspelenmarkt geconfronteerd met nieuwe regelgeving rond kansspelen, met een vergrijzend deelnemersbestand en met een wat duf en suffig imago als kansspelaanbieder. Voor jong-volwassenen was Lotto vooral een merk van hun opa. Ze kennen het merk van naam maar er is geen enkele associatie met een leuk spel: voor € 2,- kan je zaterdagavondmiljonair zijn. Omdat patroon te doorbreken is er een eigenzinnige cross-mediaal concept ontwikkeld. voor de langere termijn onder het motto ‘Like You Won the Lotto’(uitgangspunt raakvlakken met de hoofdthemacampagne van Lotto = gele balletjes) Op verrassende wijze is een zeer innoverende campagne neergezet binnen Facebook geef een like aan Lotto, vertel wat jij zou doen als je de Lotto zou winnen en/of geef je stem aan je deelnemende vrienden.
De doelgroep moet weer gaan praten over Lotto, fan worden en uiteindelijk Lotto gaan spelen..
Het campagneconcept is ontwikkeld met een verrassend laag budget, mogelijk gemaakt door de uitgekiende combinatie van televisie (MTV) enerzijds en sociale media (Facebook) anderzijds. Beide media zijn ingezet op die aspecten waar ze goed in zijn: communiceren (MTV) en activeren/engagement  (Facebook).
Deze aanpak was communicatief succesvol en zorgde voor omzetgroei bij deze specifieke doelgroep.
Voor/over product of dienst
Lotto, een kansspel waarbij de getrokken lottoballetjes bepalen of je voor € 2,- zomaar op een zaterdagavond miljonair geworden bent. Lotto opereert in een zeer concurrerende markt met de Postcodeloterij en de Staatsloterij als voornaamste concurrenten. De kansspelmarkt raakt verzadigd en ontwikkelt zich tot een verdringingsmarkt waarbij die producten uiteindelijk zullen winnen die het meest aansluiten op de belevingswereld van specifieke groepen consumenten.
Doelgroep(en)
Jong-volwassenen, 18-30 jaar, mannen en vrouwen die nog onvervulde wensen hebben en er regelmatig van dromen om ze waar te maken, al zijn ze nog zo onconventioneel.