Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
iPawn: a new way of playing games together.
Opdrachtgever:
Koninklijke Jumbo
Bureau:
FONK
Datum eerste publicatie:
15/11/2011
url:
http://jumbo-ipawn.nl/
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Dirk Schluter/ Niels de Keizer/ Michiel Rademakers/ Erik Jan Bijvank
Art Direction / Design:
Niels de Keizer/ Timo Kuilder
Copy / Redactie:
Michiel Rademakers
Interaction Design:
Niels de Keizer
Technische realisatie:
Wouter Huizinga
Account:
Dirk schluter
Verantwoordelijk bij klant:
Michiel Rademakers


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
De traditionele spellen- puzzel- en speelgoedmarkt staat onder druk. O.a. door online gaming, maar ook door de iPad, het nieuwe “familielid” en inmiddels grootste gameplatform. 
Voor Jumbo is vernieuwing van het productassortiment daarmee noodzakelijk voor haar succes en voortbestaan. 
Het iPawn project omvat de ontwikkeling van een nieuw product, een nieuwe afzetmarkt en een nieuw verdienmodel voor Jumbo. Op 15 november 2011 lanceerde Jumbo iPawn: een nieuwe generatie bordspellen waarbij men samen speelt met fysieke speelfiguren of pionnen op de iPad, waardoor spellen tot leven komen.
Normaliter duurt de ontwikkeling en distributie van nieuwe spellen ruim 1 jaar. De 4 iPawn spellen zijn binnen 6 maanden (mei – november 2011) gerealiseerd! Een unieke prestatie die “First Mover Advantage” en verkoop voor Sinterklaas 2011 mogelijk maakte. 
De resultaten zijn overweldigend. In 1,5 maand zijn ruim 60.000 iPawn sets verkocht en meer dan 80.000 games gedownload uit de Appstore. Verder is t.w.v. € 2.751.000,-- free publicity gerealiseerd en is iPawn zeer positief ontvangen door de doelgroepen en het internationale distributienetwerk wat nu leidt tot een wereldwijde uitrol.
Een succesvol project waarmee Jumbo in korte tijd, naast bekende associaties als traditioneel en vertrouwd, ook het predicaat trendsetter heeft verkregen.
Voor/over product of dienst
Het product bestaat uit twee hoofdcomponenten:

Als eerste betreft het de iPad games: een digitale vertaling en verrijking van bestaande (bord)spellen
Ten tweede de iPawns, gemaakt van "Magic Plastic": de fysieke componenten in de vorm van een hengel, een ijshockey bat, een gans, een echte pion of laddertje die door aanraking interacteren met de iPad. 

De touch-functie van smart phones en tablets is gebaseerd op een verandering van de elektrische spanning in de verschillende schermlagen van de smart phone of tablet. Hiervoor is de aanraking van een geleidend voorwerp nodig; bijvoorbeeld een vinger, of een ander voorwerp dat de elektrische lading van het scherm onderbreekt. In dit geval de iPawn.
De iPawn is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Jumbo, FONK en Reggs, en een complex materiaalonderzoek. De materiaalsamenstelling moet immers optimale geleiding ondersteunen (haast gelijk aan edelmetaal), verschillende vormen kunnen aannemen (ivm pionnen) en verder kostenefficiënt kunnen worden bewerkt.
Doelgroep(en)
Digital Moms: Moeders met jonge kinderen zijn de primaire doelgroep van Jumbo omdat zij (in de speelgoedwinkel) spellen en puzzels kopen en thuis het samen spelen van een spelletje initieren, Het spelen van een gezelschapsspel is een sociaal moment (gezellig bij mekaar) dat vaak een alibi vormt om de dag door te spreken maar ook om kinderen te leren met regels (op je beurt wachten), winnen en verliezen om te gaan.
Gadget Lovers / iPadbezitters: Door spellen als Air Hockey en Pool Billiards (gepland in juni 2012) uit te brengen, bereikt Jumbo ook (jonge) mannen met interesse in de nieuwste gadgets. Zij zijn daarom automatisch in het bezit van een iPad en geld speelt op dit vlak meestal geen rol. Succes bij deze doelgroep stelt Jumbo in staat om naast haar traditionele (speelgoed)distributienetwerk nieuwe distributiekanalen zoals multimediaketens (Mediamarkt) en webwinkels (Bol.com, Amazon) toe te voegen.