Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De Olifanten Mars zeg NEE tegen ivoor!
Opdrachtgever:
International Fund for Animal Welfare (IFAW)
Bureau:
RAPP
Datum eerste publicatie:
04/10/2011
url:
http://www.elephantmarch.com
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
Michiel van Schooten, Alfred Petrie, Robin Pas (RAPP)
Art Direction / Design:
Robin Pas (RAPP)
Copy / Redactie:
Alfred Petrie
Interaction Design:
Joeri Kiekebosch, Keith Kornson
Technische realisatie:
Nick Berjoan
Account:
Jos Vis, Carsten Pruijs (RAPP), Marieke Bongers,
Verantwoordelijk bij klant:
Adrian Hiel, Josey Sharrad


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
De Olifanten Mars van IFAW op facebook verleidt  de consument om NEE te zeggen tegen de ivoorhandel. Dit doen ze door deel te nemen aan de grootste olifantenmars ooit. Deelname betekent automatisch het tekenen van een petitie. Deze petitie zal worden gebruikt om politici van de EU te overtuigen om een volledig verbod op de handel in ivoor in te stellen. Deelnemers aan de Mars ‘krijgen’ een eigen olifant, met hun naam en nationaliteit toegekend. En vanaf de activatie loopt ook hun olifant mee in de grootste mars ooit. Door het gebruik van social media wordt de Mars makkelijk verspreid.
Voor/over product of dienst
International Fund for Animal Welfare (IFAW) is een charitatieve instelling met als missie: het welzijn van de dieren in de wereld te verbeteren. Daarbij gaat het zowel om huisdieren als wilde dieren. Het IFAW wil dit bereiken door de commerciële uitbuiting van dieren terug te dringen, natuurlijke leefgebieden te beschermen en dieren in nood te helpen.
Tijdens deze campagne zet IFAW zich in voor de olifant. Deze diersoort wordt bedreigd door de groeiende handel in ivoor. Jaarlijks sterven duizenden olfanten omdat ze worden afgeslacht voor enkel en alleen hun slachttanden. IFAW zoekt naar manieren om politici ervan te overtuigen om een volledig verbod in te stellen en daarmee het stropen van olifanten tegen te gaan.
Doelgroep(en)
De Olifanten Mars richt zich hoofdzakelijk op Europeanen, het zijn immers politici in de EU die overtuigd moeten worden om een verbod op ivoor in te stellen. Binnen Europa kregen zeven landen (Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Engeland) een belangrijke rol omdat zij het meeste inspraak hebben binnen de EU. Daarnaast kan iedereen wereldwijd deelnemen aan de Olifanten Mars. Het is immers een internationaal probleem en dus ook een interantionale campagne.
Vanwege de veroudering van hun donateurbestand wil het IFAW zich vooral richten op een jonger publiek. Door hen nu te benaderen wil het IFAW ze in de toekomst  als donateur binnen houden en op ze kunnen bouwen.