Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Lekker Goedkoop
Opdrachtgever:
NTR
Bureau:
IJsfontein
Datum eerste publicatie:
18/09/2011
url:
http://lekkergoedkoop.hetklokhuis.nl/
Categorie:
Game

Credits

Concept:
Anneke Dorsman (NTR), Jans Budding (NTR), Maarten van der Duijn (NTR), Judith van de Graaf (IJsfontein)
Art Direction / Design:
Evert Hoogendoorn (IJsfontein)/Nicoline Graversen (IJsfontein)
Copy / Redactie:
Anneke Dorsman (NTR) en Jans Budding (NTR)
Interaction Design:
Anko Elzes (IJsfontein)
Technische realisatie:
Piet van Hulst (NTR), Simon Groenewolt (IJsfontein)
Account:
Naomi van Stelten (IJsfontein)
Verantwoordelijk bij klant:
Anneke Dorsman (NTR), Jans Budding (NTR), Maarten van der Duijn (NTR), Lottie Samuels (IJsfontein)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
De Slavernij Junior is een zesdelige geschiedenisserie van de NTR voor kinderen, gepresenteerd door Lisa Wade van Het Klokhuis. Aan de hand van archiefmateriaal, documentaire- en dramafragmenten vertelt Lisa het verhaal van Slavernij. Niet alleen slavernij van vroeger, maar ook slavernij van nu zoals die nu nog voorkomt in bijvoorbeeld Bangladesh en Benin. Aansluitend op de serie kunnen kijkers zelf ervaren hoe slavernij ontstaat en in stand gehouden wordt met de game Lekker Goedkoop.

De game roept op om nieuwe kleren te ontwerpen voor Lisa. Terwijl de spelers hiermee bezig zijn, ontdekken ze op vanzelfsprekende wijze de werking van een productieketen. Ze worden geconfronteerd met situaties waarin slavernij voorkomt, of slechte arbeidsomstandigheden. De speler kan hier iets aan veranderen, maar ondervindt ook de gevolgen van zijn acties. Oplossingen zijn niet altijd gemakkelijk en hebben ook gevolgen voor de speler zelf. Door kinderen zelf te laten experimenteren met het is, gaan ze begrijpen hoe het werkt. Bovendien ontdekken ze via het spel dat er ook in de realiteit een verband bestaat tussen de arbeidsomstandigheden aan de andere kant van de wereld en de spullen die wij kopen. Spullen die soms zo lekker goedkoop zijn.
Voor/over product of dienst
Hoe zet je kinderen aan het denken over de invloed, die wij vanuit Nederland uit kunnen oefenen, op mensen die in slavernij leven of die werken onder slechte arbeidsomstandigheden?
Door kinderen zelf te laten experimenteren met het mechanisme waarop moderne slavernij gebaseerd is. Zo zullen ze gaan begrijpen hoe het werkt. Bovendien ontdekken ze via het spel Lekker Goedkoop dat er ook in de realiteit een verband bestaat tussen de arbeidsomstandigheden aan de andere kant van de wereld en de spullen die wij kopen.
Doelgroep(en)
De doelgroep van de game Lekker Goedkoop zijn kinderen van 9 tot 12 jaar.