Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Tjiezi
Opdrachtgever:
Uniekaas
Bureau:
MobGen (www.mobgen.com)
Datum eerste publicatie:
01/09/2011
url:
http://www.tjiezi.com Emoticon packs: http://tjiezi.com/?mod=web&action=emoticons Smilies (alle bewegende Tjiezi
Categorie:
Crossmedia
Design

Credits

Concept:
MobGen
Art Direction / Design:
Nick Mueller
Copy / Redactie:
Ron Vrijmoet, Lotte Schierenberg, Dominique Zondervan
Interaction Design:
Martijn Kroneman, Silviu Agapi
Technische realisatie:
Richard Olyerhoek, Jasper de Bruijn
Account:
Ron Vrijmoet, Lotte Schierenberg, Dominique Zondervan
Verantwoordelijk bij klant:
Willem Jan Rote, Huub Terpstra


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
De uitdaging; landelijke lancering van een nieuw kaas-merk, speciaal gericht op jongeren (6-12 jaar oud), met een zeer bepekt marketing budget.

Specifieke doelstellingen: een snelle opbouw van merk-bekendheid en van merk-betrokkenheid onder de jongeren doelgroep, op effectieve en kostenefficiënte wijze realiseren.  Daarnaast: opbouw van merkbekendheid bij moeders (met kinderen in de kern-doelgroep) en bij retailers door zeer gerichte marketing activiteiten.

In plaats van een ‘campagne’ hebben MobGen en Uniekaas gekozen voor de ontwikkeling van unieke ‘content’ (60 unieke ‘Tjiezi’ emoticons). Deze ‘emoticons’ die deel zijn gaan uitmaken van de chat/digitale conversatie van kinderen. Door een unieke middelen keuze (emoticon distributie via MSN, inzet van social-media, mobile sites, mobile apps, etc.) is op een zeer kosten-efficiënte wijze merkbekendheid en voorkeur opgebouwd (emoticons zijn door meer dan 1 mln. jongeren in hun digitale ‘conversaties’ gebruikt – zie ook ‘resultaten’).
Voor/over product of dienst
Tjiezi is een nieuw kaas-merk van de Nederlandse zuivelproducent Uniekaas. Onder de nieuwe merknaam ‘Tjiezi’ lanceert Uniekaas een verzameling van kaas-snack producten, speciaal voor jongeren. Voor de kids biedt Tjiezi een ‘fun’ en lekker snack-product. Voor moeders van deze kinderen biedt Tjiezi een gezond alternatief voor alle ongezonde zoete en zoute snack-varianten.  Tjiezi omvat een unieke product range van kaas-snacks zoals pizza plakken voor op de tosti, kaas-dippers en kaas-strings.

Het concept, ontwikkelt door MobGen, biedt kinderen in de doelgroep de keuze uit 60 verschillende Tjiezi emoticons die stuk voor stuk een specifieke stemming of activiteit verbeelden. Het merk biedt de kids op deze wijze een leuk alternatief voor de bestaande smileys. Door dit aanbod is Tjiezi in ‘no time’ deel uit gaan maken van de digitale interactie tussen kinderen. De Tjiezi’s zijn te vinden op iedere belangrijke digitale ‘hang-out’ plek van jongeren: op MSN, op de Tjiezi web-site, op de mobiel (mobile site) in de app store, op social media en – meer recent – bij The Voice Kids (website en TV-programma). De complete ‘kids’ campagne omvat een mobiele en desktop-website met verschillende spelletjes en downloads, twee mobiele apps, een sociale media campagne, online bannering (Nickelodeon, etc). 5 sec tv-breakbumbers (Nickelodeon en The Voice Kids) en een unieke digitale campagne gecentreerd rond MSN Messenger emoticons.

Dit is de eerste keer dat een merk MSN emoticons gebruikt voor een productintroductie, direct gericht op de kinderen die het merk viraal verspreiden via chatten met hun vrienden. Na de succesvolle lancering in Nederland en België, zal Tjiezi in 2012 ook geïntroduceerd worden in China en Rusland.

MobGen startte in januari 2012 een unieke multimediale campagne door Tjiezi als de hoofdsponsor te verbinden aan het nieuwe talentenjacht programma van RTL4: The Voice Kids. De sponsoring van The Voice Kids, dat ruim 3 miljoen kijkers per week trekt, sluit perfect aan bij de campagne en de doelgroep van Tjiezi.

Gerichte marketing naar retailers, door middel van Interbest snelwegreclame en publicatie in vakbladen, heeft er toe geleid dat Albert Heijn Tjiezi zal opnemen in hun assortiment. (Niet voor publicatie te gebruiken voor April 2012)
Doelgroep(en)
Kinderen 6-12 jaar, moeders 35-45 jaar met jonge kinderen en retailers.


Case omschrijving: Design

Projectbeschrijving
De uitdaging; landelijke lancering van een nieuw kaas-merk, speciaal gericht op jongeren (6-12 jaar oud), met een zeer bepekt marketing budget.

Specifieke doelstellingen: een snelle opbouw van merk-bekendheid en van merk-betrokkenheid onder de jongeren doelgroep, op effectieve en kostenefficiënte wijze realiseren.  Daarnaast: opbouw van merkbekendheid bij moeders (met kinderen in de kern-doelgroep) en bij retailers door zeer gerichte marketing activiteiten.

In plaats van een ‘campagne’ hebben MobGen en Uniekaas gekozen voor de ontwikkeling van unieke ‘content’ (60 unieke ‘Tjiezi’ emoticons). Deze ‘emoticons’ die deel zijn gaan uitmaken van de chat/digitale conversatie van kinderen. Door een unieke middelen keuze (emoticon distributie via MSN, inzet van social-media, mobile sites, mobile apps, etc.) is op een zeer kosten-efficiënte wijze merkbekendheid en voorkeur opgebouwd (emoticons zijn door meer dan 1 mln. jongeren in hun digitale ‘conversaties’ gebruikt – zie ook ‘resultaten’).
Voor/over product of dienst
Tjiezi is een nieuw kaas-merk van de Nederlandse zuivelproducent Uniekaas. Onder de nieuwe merknaam ‘Tjiezi’ lanceert Uniekaas een verzameling van kaas-snack producten, speciaal voor jongeren. Voor de kids biedt Tjiezi een ‘fun’ en lekker snack-product. Voor moeders van deze kinderen biedt Tjiezi een gezond alternatief voor alle ongezonde zoete en zoute snack-varianten.  Tjiezi omvat een unieke product range van kaas-snacks zoals pizza plakken voor op de tosti, kaas-dippers en kaas-strings.

Het concept, ontwikkelt door MobGen, biedt kinderen in de doelgroep de keuze uit 60 verschillende Tjiezi emoticons die stuk voor stuk een specifieke stemming of activiteit verbeelden. Het merk biedt de kids op deze wijze een leuk alternatief voor de bestaande smileys. Door dit aanbod is Tjiezi in ‘no time’ deel uit gaan maken van de digitale interactie tussen kinderen. De Tjiezi’s zijn te vinden op iedere belangrijke digitale ‘hang-out’ plek van jongeren: op MSN, op de Tjiezi web-site, op de mobiel (mobile site) in de app store, op social media en – meer recent – bij The Voice Kids (website en TV-programma). De complete ‘kids’ campagne omvat een mobiele en desktop-website met verschillende spelletjes en downloads, twee mobiele apps, een sociale media campagne, online bannering (Nickelodeon, etc). 5 sec tv-breakbumbers (Nickelodeon en The Voice Kids) en een unieke digitale campagne gecentreerd rond MSN Messenger emoticons.

Dit is de eerste keer dat een merk MSN emoticons gebruikt voor een productintroductie, direct gericht op de kinderen die het merk viraal verspreiden via chatten met hun vrienden. Na de succesvolle lancering in Nederland en België, zal Tjiezi in 2012 ook geïntroduceerd worden in China en Rusland.

MobGen startte in januari 2012 een unieke multimediale campagne door Tjiezi als de hoofdsponsor te verbinden aan het nieuwe talentenjacht programma van RTL4: The Voice Kids. De sponsoring van The Voice Kids, dat ruim 3 miljoen kijkers per week trekt, sluit perfect aan bij de campagne en de doelgroep van Tjiezi.

Gerichte marketing naar retailers, door middel van Interbest snelwegreclame en publicatie in vakbladen, heeft er toe geleid dat Albert Heijn Tjiezi zal opnemen in hun assortiment. (Niet voor publicatie te gebruiken voor April 2012)
Doelgroep(en)
Kinderen 6-12 jaar, moeders 35-45 jaar met jonge kinderen en retailers.