Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Grolsch Lowleaks
Opdrachtgever:
Koninklijke Grolsch N.V.
Bureau:
Isobar
Datum eerste publicatie:
17/06/2011
url:
http://www.isobar.nu/awards/2012/spinawards/Lowleaks/index.html
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
Jilt Meeder
Art Direction / Design:
Jilt Meeder, Kevin Kikkert
Copy / Redactie:
Martijn de Vreeze, Claire Daemen
Interaction Design:
Marlu Groen, Nazario Pulido
Technische realisatie:
Marlu Groen, Tamara Bernad, Nazario Pulido
Account:
Bart Kokke, Joost Kroese
Verantwoordelijk bij klant:
Trix van der Vleuten, Jan Nales


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Lowlands was in 2011 binnen twee uur uitverkocht. Hoofdsponsor Grolsch besloot daarom alle 200 sponsorkaarten beschikbaar te stellen aan de teleurgestelde Lowlands fans zonder kaart.
In aanloop naar het festival maakte de Lowlands organisatie op willekeurige momenten de line-up bekend. Bij elke bekendmaking haakte we via Facebook in met het lekken van een aantal Lowlands kaarten. Zo ontstond Grolsch Lowleaks. Elke Lowleak was een kans voor de echte Lowlands fan om te bewijzen dat hij of zij één van de felbegeerde Lowlands kaarten waard was.
Toen bijvoorbeeld ‘De Jeugd van Tegenwoordig’ aan de line-up werd toegevoegd, kwamen we met Low-a-Like: in deze Lowleak wonnen de beste imitators van deze Nederlandse rapformatie een Lowlands kaart. De uiteenlopende Lowleak opdrachten varieerden van webcam opnames, foto en tekst uploads tot het aangaan van fysieke uitdagingen.
Via battle- en stemmechanismes, met hilarische door de deelnemers gecreëerde content als resultaat, werd Grolsch Lowleaks een sociale en virale bezigheid op Facebook. Deelnemers verzamelden zoveel mogelijk stemmen om kans te maken op een Lowlands kaart, terwijl de Facebookers de inzendingen van de deelnemers bekeken en via de battles beoordeelden. Zo kregen alle winnaars en Lowlandsgangers alvast de smaak van Lowlands te pakken, mede mogelijk gemaakt door Grolsch.
Voor/over product of dienst
Grolsch is een onderscheidend biermerk door de vele aspiratieve sponsorships zoals: Lowlands, North Sea Jazz en Valtifest. Dit zijn festivals die dichtbij Grolsch als merk liggen. Ze zijn innovatief, kwalitatief en authentiek. Door gebruik te maken van deze kenmerken kan Grolsch zich op een relevante en onderscheidende manier presenteren aan de doelgroep en de bezoekers van de festivals het merk laten ervaren.
Doelgroep(en)
Mannen en vrouwen tussen de 18-35 jaar, studerend en hoogopgeleid, vrijdenkend, recht door zee en kritisch. Ze zijn sociaal, manifesteren zich op Facebook en zijn continu op zoek naar nieuwe impulsen. Ze zijn outgoing en bezoeken regelmatig concerten en festivals. Hun natuurlijke nieuwsgierigheid maakt hen ‘fun to be with’ en een belangrijke bron van informatie en inspiratie voor familie, vrienden en collega’s.