Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Het Politieke Plaatje
Opdrachtgever:
Jeroen de Boer
Bureau:
TheOlifants
Datum eerste publicatie:
01/06/2011
url:
http://www.hetpolitiekeplaatje.nl/
Categorie:
Young Talent

Credits



Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Young Talent

Projectbeschrijving
In dit project geef ik mijn geheel eigen visie/reactie op de hedendaagse Politieke affiches.

Beweegreden hiervoor is dat de beeldspraak (als daar überhaupt al sprake van is) die de partijen gebruiken naar mijn mening niet representatief genoeg is voor wat de partijprogramma’s uitdragen, en dus niet optimaal benut wordt.

Politieke affiches zouden zich prima kunnen lenen als platform voor talent van Nederlands grafisch/illustratief ontwerp, maar laten vaak het tegenovergestelde zien; vrijwel allemaal saaie, niets zeggende affiches met een kop van de partij leider en/of een slogan. Daar krijgt niemand een goed beeld/gevoel bij. Bovendien komt de boodschap naar mijn mening niet goed over.
 
....
Voor/over product of dienst
...
De waarde van het ontwerp wordt vaak onderschat; het kan meer dan alleen de basisboodschap overbrengen zoals de partijen dat nu doen. Een affiche geeft een partij de ruimte meerdere partij-eigen “kenmerken” te laten zien waar een potentiële kiezer zich eventueel mee kan identificeren.

Hoe vluchtig de beelden uit reclame, boeken, tijdschriften en kranten ook mogen zijn, het zijn deze publieke beelden waaruit wij - de consumenten en gebruikers ervan - onze visuele identiteit samenstellen en ons dus mee identificeren. Dat is waar ik dan ook op wil inspelen.

Met de beelden die ik in dit project toon zal niet alleen de politieke partij, maar als het goed is juist ook de burger zichzelf kunnen identificeren. De partij onderschat namelijk hoe de boodschap bij de ontvanger moet aankomen en zal zien dat een affiche “nieuwe stijl” tegelijkertijd voor een breder representatie-kader zorgt: een beeld dat meer zegt dan alleen ‘ik ben beter’.

Een goed ontwerp laat namelijk ook verbanden zien, iets dat op dit moment nog te weinig wordt gecommuniceerd.
Met een analyse per affiche ontleed ik de keuzes voor mijn gemaakte ontwerpen.
Doelgroep(en)
Politieke partij-en(politici), ontwerpers.