Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
#MBmakemyday
Opdrachtgever:
Mercedes-Benz Belux
Bureau:
VVL BBDO
Datum eerste publicatie:
21/12/2011
url:
https://twitter.com/#!/mbmakemyday
Categorie:
Social Media

Credits

Concept:
VVL BBDO
Art Direction / Design:
Patrick Vermeylen, Jan Dejonghe
Copy / Redactie:
Sam De Win
Technische realisatie:
Steven Verbruggen
Account:
Valerie Bracke, Marleen Depreter, Jens Govaert
Verantwoordelijk bij klant:
Kris Coumans, Rina Facchin


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Kleine top-topical acties, gedragen door sociale media, waar Mercedes-Benz op een sympathieke manier connecteert met mensen door op een relevante manier een wagen ter beschikking te stellen. De eerst actie werd opgezet rond de algemene stakingen die België en haar verkeer lam legde. Omdat ook het openbare vervoer staakte konden heel wat mensen niet op hun werk raken, en werden er als gevolg daarvan monsterfiles voorspeld. De sukkelaar die het verst moest pendelen kon beroep doen op een superdeluxe S-klasse met chauffeur om die rit zo aangenaam mogelijk te maken. Op een andere stakingsdag wisten we dat heel wat studenten nog examens hadden, en werd er een actie specifiek voor hen opgericht. Een derde actie liep gedurende de Brussels Motorshow waar we een 30-tal mensen een VIP-behandeling gaven. Andere acties zijn gepland, en zullen zijn uitgevoerd tegen het Spin Awards-gala. Bedoeling is steeds op hetzelfde elan verder te gaan: snelle frisse ideeën waar Mercedes-Benz een revelante rol in kan spelen, sympathiek en licht uitgevoerd.
Voor/over product of dienst
Mercedes-Benz is een automerk dat best wel innovatief uit de hoek komt, maar nog vaak gepercipieerd wordt als een eerder oubollig merk. Om dat imago te veranderen is er voornamelijk 1 ding nodig: contact. The proof of the pudding is ook hier in the eating. We merken dat als Mercedes-Benz kan connecteren met een jongere doelgroep en haar verhaal kan vertellen, dat de merkperceptie bijna onmiddellijk positiever wordt. Dat het gepercipieerde imago als een sluier afvalt en een wereld opent die luxe, technologie en sportiviteit combineert.
Doelgroep(en)
De acties worden voornamelijk via Twitter verspreid, en in mindere mate door Facebook ondersteund. Demografisch is dat moeilijk om daar echt een profiel uit te filteren, en dat hoeft ook niet. Wel hebben we een vrij goede match met dat Twitter publiek en de groepen die interessant zijn om het verhaal van Mercedes-Benz te vertellen. Vaak zijn het immers jonge professionals, mondig en met een interesse in technologie en menselijke netwerken. Dat past perfect bij zo’n verhaal. Maar we moeten niet flauw doen: als Twitter demografisch anders in elkaar zat was het ook nog fijn geweest. Alleen zouden we de modellen die we naar voren schuiven waarschijnlijk wat aanpassen, en konden we misschien op minder (of nog meer) bijstand rekenen.