Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Money Mules
Opdrachtgever:
Nederlandse Vereniging van Banken
Bureau:
Van Zandbeek communicatie & creatie
Datum eerste publicatie:
01/01/2008
url:
http://www.wordgeenmoneymule.nl
Categorie:
Online Campagne

Credits

Concept:
Bernd van den Thillart, Peter Rademaker, Jasper van Zandbeek, Willem van Zandbeek
Art Direction / Design:
Bernd van den Thillart
Copy / Redactie:
Peter Rademaker
Technische realisatie:
Pirke Bergsma (regie), Anne Rose van Servellen (productie)
Account:
Jasper van Zandbeek
Verantwoordelijk bij klant:
Gijs Boudewijn, Eelco Dubbeling, Ina van der Meulen


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
De toename van cybercrime in onze samenleving is een feit. Om aandacht voor het fenomeen ‘money mules’ te vragen startte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een preventieve campagne. 
In Nederland bestond nauwelijks kennis over dit nieuwe fenomeen en ook was er weinig tot geen bewustzijn over de gevaren en (juridische) consequenties voor potentiële slachtoffers. Tot dan toe was ook een publiekmaatschappelijk debat uitgebleven.  
Van Zandbeek communicatie & creatie kreeg de opdracht om een online campagne te ontwikkelen om het – in Nederland – onbekende fenomeen ‘money mules’ te introduceren bij de risicodoelgroep.
Voor/over product of dienst
Een money mule, of digitale katvanger, stelt zijn bankrekening aan criminelen ter beschikking in ruil voor een beloning. Via de ‘transferrekening’ wordt het criminele geld overgemaakt naar een buitenlandse rekening.
Voor de wet is een money mule een fraudeur. Bovendien kom je als money mule op een zwarte lijst te staan waardoor je mogelijk geen hypotheek kunt krijgen en financiële instellingen geen zaken met je willen doen. Het 'uitlenen' van een bankrekening heeft dus zeer verregaande gevolgen.
Doelgroep(en)
Naast het feit dat de campagne zich richtte op het algemene publiek was er specifieke aandacht voor de risicodoelgroep bestaande uit:jongeren, goedgelovige, naïeve mensen en geldbeluste personen.