Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Praat Mar Frysk
Bureau:
Buro KLEI
Datum eerste publicatie:
28/11/2007
url:
http://www.praatmarfrysk.nl
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Mirjam Vellinga, Robbin van Nek, Jan Veninga
Art Direction / Design:
Jan Veninga
Copy / Redactie:
Mirjam Vellinga
Interaction Design:
-
Technische realisatie:
Saco Popma, Hendrik van der Wal


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Praat Mar Frysk ('speek maar Fries') is een regionaal charme offensief welke de Friese taal onder de aandacht van de Friezen moest brengen. Met de inzet van promotionele middelen en merchandising heeft de pilot-campagne binnen twee maanden al ruimschoots aan haar doelstellingen voldaan. 10.000 site bezoekers. Ruim 4.000 bestelde opblaaslippen, duizenden buttons en stickers zijn besteld en de praat-mar-frysk praatpaal (een omgebouwde ANWB praatpaal) nam 150 filmpjes op welke binnen twee maanden 20.000 views opleverde op YouTube.
De PraatMarFrysk Hyves trok binnen 3 weken 1.600 vrienden. Uit meer dan 2.000 email reacties en artikelen op tientallen blogs blijkt de campagne, welke een beroep doet trots te zijn op de eigenzinnige Friese identiteit en het Fries te spreken, aan te slaan.
De belangenloze inzet van ambassadrice en topmodel Doutzen Kroes heeft ervoor gezorgd dat landelijke media (van RTL en NOS Journaal tot de Volkskrant en AD) aandacht gaven aan de campagne. Mede door deze inzet ontving Doutzen de Friese Persprijs 2007. Met een bescheiden budget heeft de campagne bijzonder veel aandacht gekregen. Door het succes zal de cross-media campagne, die als 'pilot' in de Friese Gemeente Tytsjerksteradiel van start ging, met steun van de Provincie Friesland in 2008 een verder en omvangrijker vervolg krijgen.