Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
nrcnext.nl
Opdrachtgever:
nrc.next
Bureau:
Clockwork
Datum eerste publicatie:
29/11/2007
url:
http://www.nrcnext.nl
Categorie:
Website

Credits

Concept:
Mathijs Boonstra, Tom Peeters, Thijs van Exel, Sander van der Putten
Art Direction / Design:
Glenn Leming, Karin van der Scheer
Copy / Redactie:
Redactie nrc.next en Dennis Mikkelsen en Rogier de Vreugt
Interaction Design:
Rene Vendrig, Sasja van Besouw
Technische realisatie:
Marc de Boer, Folkert Jongbloed, Bernard van Middendorp, Gert Jan Assies


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Voor/over product of dienst
Nrcnext.nl is een online nieuwsmerk dat zich nergens mee laat vergelijken. Het concept is opgebouwd uit vier insights. Die verenigen onze visie op de wereld met onze visie op het web.



Insight I: JE KIEST JE EIGEN MOMENTEN

Voor een generatie die weinig tijd heeft en toch álles wil weten biedt nrcnext.nl de mogelijkheid zèlf de momenten te kiezen voor verdieping en verstrooiing. Wèl interessant maar geen tijd? Zet het in je archief en het staat - inclusief leestijd - op elk vrij moment voor je klaar. Lost meteen het probleem op dat sites doorgaans hebben: als je het niet nu leest is de site ververst en de informatie weg. Nrcnext.nl biedt de lezer van het papier ook nog een handigheidje: alle links uit de krant worden handig gesorteerd zodat je zelf bepaalt wanneer je ze gaat bekijken.



Insight II: THE PARALLAX VIEW

Filosoof Slavoj Zizek zegt: verandering van standpunt levert een andere werkelijkheid op - dat geldt net zo voor nieuwsfeiten. Daarom is 'de andere kijk' (meningen van lezers en redacteurs) altijd prominent aanwezig op nrcnext.nl in de vorm van TABS: tabbladen die het feit meerdimensionaal maken. Dus, meer weten in minder tijd



Insight III: HORIZONTAAL PROGRAMMEREN

Het Journaal: altijd om 8 uur op 2 - dat is een vaste waarde.

Een generatie die lijdt onder keuzestress en information overload vindt op nrcnext.nl aansluiting bij haar wereld en patronen van informatieconsumptie. Daarom altijd, zelfde plaats, zelfde tijd:

1 de Afternoon Shift: de site verandert van informatief naar lifestyle, passend bij het moment van de dag en de dagbeleving van de lezers.

2 de Weekendeditie: het weekend op nrcnext.nl staat in het teken van een mengvorm van nieuws, lifestyle en tips voor uit & thuis

3 de One minute news flash: elke ochtend het nieuws van de dag samengevat in een filmpje van 1 minuut

4 de Lunchbox: elke dag vóór de lunch krijgt de lezer een update met het laatste nieuws, plus nog een aantal verwijzingen naar interessante en bijzondere artikelen of projecten van de website en de krant.



Insight IV: RECLAME KAN OOK CONTENT ZIJN:

Reclame wordt vaak als storend en ongewenst ervaren. Omdat nrcnext.nl leeft van advertentie inkomsten willen we commerciële uitingen relevant of zelf leuk maken voor de bezoeker. We introduceren:

1 SmartAds: slimme, relevante en commerciële content, vaak verpakt in een applicatie die zijn plek kent in de, op de Mac gebaseerde, ‘werkbalk’ van de site (de zgn. Application Dock)

2 relevante shopaanbiedingen, passend bij de content en passend bij het merk

3 de commercieel redacteur - verenigt kijk op commercie én de behoeften van de doelgroep.
Doelgroep(en)
Het hoogopgeleide deel van een generatie die alles wil weten én niets wil missen, maar weinig tijd heeft.

Deze nieuwe informatieconsumenten zijn niet lang geleden afgestudeerd, druk bezig met hun carrière, eerste of tweede huis en onderhouden verschillende sociale netwerken. Het is een drukke tijd waarin men gedwongen wordt keuzes te maken: loopbaan of wereldreis, huis kopen of huren, single, trouwen of samenwonen, wel of geen kinderen. De motivatie is sterk gericht op zelfontplooiing, maar met maatschappelijke betrokkenheid. Deze generatie heeft het altijd goed gehad, een brede kijk op de wereld en een kosmopolitische instelling. Ze zijn praktisch, pragmatisch en onafhankelijk.



Demografisch

• HBO+

• primair 20-35 jaar -> focus 28-35 jaar, secundair 20-49 jaar

• woonachtig in grootstedelijke omgeving

• tweeverdieners met of zonder jonge kinderen, alleenstaanden