Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
C1000 - pinnen en statiegeld op je mobieltje
Opdrachtgever:
C1000
Bureau:
LogicaCMG
Datum eerste publicatie:
30/01/2007
url:
http://www.betalenmetjemobieltje.nl
Categorie:
Mobile

Credits

Concept:
Michel Bayings, Mark de Vreede, Bart Schermer, Frank Verhulst, Maarten Dolf Desertine, Willem Vlaskamp, Rover van Mierlo, Fabienne van Wijk
Art Direction / Design:
Michel Bayings, Arne Rippe, Maarten Metz, Jorryt Lenoir
Copy / Redactie:
Michel Bayings
Interaction Design:
Michel Bayings, Arne Rippe
Technische realisatie:
Arne Rippe, Maarten Metz, Jorryt Lenoir


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Dit project betreft een pilot voor de toepassing van Near Field Communicatie (short Range RFID) in de mobiele telefoon. De pilot werd uitgevoerd in een C1000 supermarkt, waar deelnemers met hun mobiele telefoon kunnnen betalen, het statiegeld bonnetje op de telefoon kunnen zetten, ermee kunnen sparen, of kunnen storten op een goed doel. Het doel van de pilot was om (gebruikers)ervaring op te doen met deze nieuwe mobiele toepassingen. Dit concept heeft een extreem hoge tevredenheid gehaald bij zowel de gebruikers als de winkelier als bij alle deelnemende bedrijven. Het innovatieve karakter van het project komt tot uitdrukking in de toegepaste techniek van NFC en in de samenwerking tussen partijen die normaal gesproken elkaars concurrenten zijn, zoals KPN en RaboMobiel.
Voor/over product of dienst
De mobiele telefoon is het nieuwe Zwitserse zakmes. Door toepassing van innovatieve mobiele technieken, is het nu ook mogelijk om de mobiele telefoon als pinpas te gebruiken. Afrekenen met je mobiele telefoon is snel, veilig en handig. En je hoeft niet langer te zoeken naar je bankkaart! Daarnaast kan je geen statiegeldbonnetjes meer kwijtraken, aangezien die ook met een druk op de knop op je mobieltje komen te staan. Het tegoed kan je gebruiken om te sparen, te storten op een rekening voor goede doelen, of als korting bij het afrekenen. In de toekomst kan je zo ook je zegeltjes sparen en afrekenen bij het kopieerapparaat.
Doelgroep(en)
In deze case ging het vooral om supermarktklanten, omdat je niet alleen met je mobiele telefoon kan betalen, maar er ook je statiegeld op kan zetten. In principe is de doelgroep alle consumenten, omdat betalen en sparen met je mobiele telefoon door iedereen gebruikt kan worden.