Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Pauwenwitteman.nl
Opdrachtgever:
Vara Nieuwe Media
Bureau:
Nvt
Datum eerste publicatie:
11/09/2008
url:
http://pauwenwitteman.vara.nl
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
VARA Nieuwe Media
Art Direction / Design:
VARA Nieuwe Media
Copy / Redactie:
VARA Nieuwe Media
Interaction Design:
VARA Nieuwe Media
Technische realisatie:
VARA Nieuwe Media
Account:
nvt
Verantwoordelijk bij klant:
nvt


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Vanaf het eerste seizoen (september 2006) heeft het programma Pauw en Witteman een eigen site gehad. In de loop van het tweede seizoen is er begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe site die in oktober 2008 werd opgeleverd. De vernieuwingen bestonden onder meer uit: nauwe samenwerking met het TV programma, web only content, betere en modernere opmaak, betere ontsluiting archief, thematisch ingedeeld onderdeel, vodcasts, een flashspeler en een nieuw CMS.
 
Spraakmakende hoogtepunten in 2008 waren onder meer: de twee uitzendingen vanuit Uruzgan, de uitzending met Peter R. de Vries en de familie van der Sloot en de uitreiking van de Ako-literatuurprijs. Bij laatstgenoemde uitzending heeft de webredactie op locatie in het Kurhaus zelf items gedraaid en foto’s gemaakt. Deze werden direct vanaf locatie ge-upload en waren meteen beschikbaar voor de bezoekers.
Voor/over product of dienst
-Nieuwsbrief: De gasten die ’s avonds aan tafel zitten, worden aangekondigd en er wordt verwezen naar de items uit de uitzending de dag ervoor. De nieuwsbrief kan middels een button worden doorgestuurd aan derden. Er zijn links naar de 5 minuten samenvatting, de gehele uitzending en de vodcast/rss. Verder bevat de brief een link om uitzendingen bij te wonen.
 
-5 minuten samenvatting: In de loop van 2007 is de redactie begonnen met het maken van een samenvatting van 5 minuten. Aanvankelijk werd deze samenvatting de dag na de uitzending gemaakt en geplaatst op een eigen YouTubekanaal. In de vernieuwde site is deze samenvatting ook opgenomen op de uitzendingenpagina alsmede op een eigen pagina in de Vara flash-player. Daarbij wordt de samenvatting aangeboden als vodcast, die in juni 2008 op de eerste plaats stond in iTunes als ‘beste vodcast’.
 
-Gastenblog: Elke dag wordt aan één of meer gasten gevraagd om een stukje te schrijven over hoe zij hun optreden in de uitzending hebben ervaren. Dit wordt geplaatst op het Pauw en Witteman gastenblog middels het gratis publicatieprogramma van Google: Blogger. De inhoud van de bijdragen op ikwastegastbijpauwenwitteman.blogspot.com is zeer divers. Zo schrijven onervaren gasten over hun zenuwen en de smaak van de wijn op tafel, maar weten bijvoorbeeld politici hun partijstandpunt nog eens subtiel te verkondigen.
 
-Reacties: Kijkers van Pauw en Witteman kunnen op de site een reactie achterlaten. Ook op het gastenblog is een reactiemogelijkheid waarvan gretig gebruik wordt gemaakt. Er is kleine, maar hechte kern reageerders die van zich laat horen. Beide reactiemogelijkheden worden door de redactie gemodereerd.
 
-YouTube: Naast de 5 minuten samenvatting plaatst de redactie extra content op het YouTube-kanaal. Zo worden optredens in de uitzending getoond. Vaak doen de artiesten een exclusief extra nummer dat alleen online terug te zien is.
 
-Twitter: Om nog meer mensen op de hoogte te brengen van actuele gasten, nieuw gastenblog of exclusieve content maakt Pauw en Witteman gebruik van Twitter. De dienst heeft op dit moment 694 ‘volgers’.
 
-Blikvoer: Onlangs presenteerde de VARA een discussieportal: Blikvoer. Pauw en Witteman is op deze portal aanwezig met een eigen kanaal waarin naar aanleiding van uitspraken in de uitzending stellingen worden geformuleerd. Hierop kunnen bezoekers reageren met tekstbijdragen, maar ook via de webcam. Streven is om wekelijks twee stellingen te poneren. Daarbij zullen in de toekomst relevante politici, BN’ers en deskundigen door de redactie worden benaderd en gevraagd worden om een bijdrage aan de discussie. De redactie gaat deze personen bezoeken met een laptop met webcam.
 
-Hyves: Pauw en Witteman heeft een eigen Hyvespagina. Momenteel beraadt de redactie zich op manieren om de pagina actiever te maken.
Doelgroep(en)
De doelgroep van de site is het Pauw en Witteman publiek. Opzet van de site is dan ook het bedienen van een zo breed mogelijk publiek geinteresseerd in actuele onderwerpen.