Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
RediTV: IDBC onderzoek naar effectiviteit i-Ads
Opdrachtgever:
BVA / IDBC
Bureau:
DZtv
Datum eerste publicatie:
16/06/2008
url:
http://www.dztv.nl/idbcpilot
Categorie:
Interactieve TV & Online Video
Innovation

Credits

Concept:
Beer Flik
Art Direction / Design:
Jelle de Wolff / Patrick Rushton
Interaction Design:
Jelle de Wolff / Patrick rushton
Technische realisatie:
Patrick Rushton
Account:
Ilse Meulenbroek
Verantwoordelijk bij klant:
Helen Faasse


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
De penetratie van digitale televisie is de afgelopen jaren enorm toegenomen (2006: 25%, 2e helft 2008: 43%). Circa 750.000 van de digitale aansluitingen is uitgerust met een interactieve, digitale Set Top Box (STB). UPC neemt hiervan 650.000 stuks voor haar rekening. Het IDBC project is op basis van deze STB’s uitgevoerd.

De mogelijkheden van interactieve digitale televisie zijn nog nauwelijks in kaart gebracht, laat staan de effecten ervan op de consument. Ook over de functionaliteit en ervaring van de Red Button in Nederland is weinig bekend. Omdat er wel groeiende behoefte is aan inzicht in interactieve digitale communicatie, is in het IDBC project door adverteerders ervaring opgedaan met het inzetten van i-Ads en het meten van de effecten ervan. Door dit gezamenlijk te doen (adverteerders en externe participanten) zijn kosten en tijd bespaard.

De centrale probleemstelling in het IDBC project is: hoe gaat de consument / tv kijker om met de interactieve mogelijkheden in televisiecommercials en wat is het effect van een interactieve tv campagne op het merk.

[1] SKO ES 2e halfjaar 2008
Voor/over product of dienst
BVA bond van adverteerders is de eerste partij in Nederland die het mogelijk maakt om gezamenlijk, met alle betrokken marktpartijen, te experimenteren met interactieve communicatie tussen adverteerder en consument via interactieve tv platformen.
BVA heeft hiertoe de Stichting Interactieve Digitale Beeldscherm Communicatie (IDBC) opgericht.
Het doel van BVA/IDBC is gezamenlijk investeren, experimenteren en vooral ook samen leren! In deze opzet is het gelukt om tegen relatief lage kosten en weinig tijd optimaal  kennis te vergaren.
Het betreft een samenwerking van ondermeer de volgende partijen:
- het IDBC bestuur (BVA, UPC, RTL en TNO)
- de IDBC projectgroep (Dynamic Zone, TNO, Media Academie en Gamesfactory Online.nl)
- diverse aanbiedende partijen (w.o. marktonderzoeksbureau Synovate en TNT)
- BVA leden (adverteerders).

Naast het stimuleren tot experimenteren met Red Button advertising stond de effectmeting van de i-Ads centraal.

Het i-Ad experiment van BVA/IDBC heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de kennis van adverteerders en marktpartijen over het toepassen van interactieve communicatie via interactieve digitale tv platformen.
Doelgroep(en)
Primair:
- BVA leden (TV adverteerders).
- TV exploitanten, kabel en netwerk operators.

Secundair:
- Overige adverteerders
- Mediabureaus
- Overheid en brancheorganisaties (CMC, etc.)
- Vak pers


Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
De penetratie van digitale televisie is de afgelopen jaren enorm toegenomen (2006: 25%, 2e helft 2008: 43%). Circa 750.000 van de digitale aansluitingen is uitgerust met een interactieve, digitale Set Top Box (STB). UPC neemt hiervan 650.000 stuks voor haar rekening. Het IDBC project is op basis van deze STB’s uitgevoerd.

De mogelijkheden van interactieve digitale televisie zijn nog nauwelijks in kaart gebracht, laat staan de effecten ervan op de consument. Ook over de functionaliteit en ervaring van de Red Button in Nederland is weinig bekend. Omdat er wel groeiende behoefte is aan inzicht in interactieve digitale communicatie, is in het IDBC project door adverteerders ervaring opgedaan met het inzetten van i-Ads en het meten van de effecten ervan. Door dit gezamenlijk te doen (adverteerders en externe participanten) zijn kosten en tijd bespaard.

De centrale probleemstelling in het IDBC project is: hoe gaat de consument / tv kijker om met de interactieve mogelijkheden in televisiecommercials en wat is het effect van een interactieve tv campagne op het merk.

[1] SKO ES 2e halfjaar 2008
Voor/over product of dienst
BVA bond van adverteerders is de eerste partij in Nederland die het mogelijk maakt om gezamenlijk, met alle betrokken marktpartijen, te experimenteren met interactieve communicatie tussen adverteerder en consument via interactieve tv platformen.
BVA heeft hiertoe de Stichting Interactieve Digitale Beeldscherm Communicatie (IDBC) opgericht.
Het doel van BVA/IDBC is gezamenlijk investeren, experimenteren en vooral ook samen leren! In deze opzet is het gelukt om tegen relatief lage kosten en weinig tijd optimaal  kennis te vergaren.
Het betreft een samenwerking van ondermeer de volgende partijen:
- het IDBC bestuur (BVA, UPC, RTL en TNO)
- de IDBC projectgroep (Dynamic Zone, TNO, Media Academie en Gamesfactory Online.nl)
- diverse aanbiedende partijen (w.o. marktonderzoeksbureau Synovate en TNT)
- BVA leden (adverteerders).

Naast het stimuleren tot experimenteren met Red Button advertising stond de effectmeting van de i-Ads centraal.

Het i-Ad experiment van BVA/IDBC heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de kennis van adverteerders en marktpartijen over het toepassen van interactieve communicatie via interactieve digitale tv platformen.
Doelgroep(en)
Primair:
- BVA leden (TV adverteerders).
- TV exploitanten, kabel en netwerk operators.

Secundair:
- Overige adverteerders
- Mediabureaus
- Overheid en brancheorganisaties (CMC, etc.)
- Vak pers