Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Babynrs
Opdrachtgever:
Jan Knaap
Bureau:
Red Urban
Datum eerste publicatie:
23/06/2008
url:
http://www.inzendingen.com/spinawards/2009/babynrs/main.html
Categorie:
Website
Design

Credits

Concept:
Jelle Kolleman, Kees van Dorp, Stijn Kooij
Art Direction / Design:
Jelle Kolleman, Stijn Kooij
Copy / Redactie:
Jan Knaap
Technische realisatie:
Kees van Dorp
Verantwoordelijk bij klant:
Jan Knaap


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
Hoe zet je een verzameling van ruim 1000 0- en 1 nummers van tijdschriften zo op het internet, dat  bezoekers meteen geïnspireerd worden om er in te duiken?
De verzameling is de afgelopen 30 jaar opgebouwd door Jan Knaap, een van de oprichters van ETCETERA, waar Red Urban een onderdeel van is. Hij stelt hiermee zijn buitengewone verzameling voor het eerst open aan het Nederlands publiek. Geen van de uitgevers in Nederland en ook de overkoepelende organisatie NUV heeft namelijk op  structurele wijze een goed archief aangelegd van bladen die de afgelopen 30 jaar (en eerder) op de markt zijn gebracht. www.babynrs.nl geeft een onverwachts fris doorkijkje in de historie van het Nederlands tijdschrift en - omdat een tijdschrift letterlijk staat voor een uitvergroting van de tijd - van Nederland zelf.
Voor/over product of dienst
De website www.babynrs.nl, is een achtbaan en zoekmachine tegelijkertijd door de geschiedenis van bladintroducties met begin 1900 als startpunt. Vanaf 1980 is de privécollectie vrijwel compleet. Bezoekers van de website kunnen heel functioneel door het online archief heen lopen en zoeken op onder andere titel, geboortejaar, hoofdredacteur en type blad. Daarnaast bevat het een groot aantal wetenswaardigheden in de vorm van kleine vertellingen. Bijvoorbeeld 82% van de nieuwe tijdschriften niet ouder worden dan 15 jaar en dat een blad met een ondertitel een grotere overlevingskans heeft dan een blad zonder ondertitel. En dat begin jaren tachtig het uitgeven van een tijdschrift nog iets heel bijzonders was (5 a 10 introducties per jaar), daar waar er tegenwoordig 50 a 70 jaarlijks op de markt komen. Iedereen kan tegenwoordig een tijdschrift maken, en het lijkt wel of iedereen in navolging van Linda.  – van Matthijs, Felderhof, Heleen tot Marijke, Youp en Sonja - een eigen tijdschrift ambieert...
Doelgroep(en)
Iedereen die iets met tijdschriften heeft of zou moeten hebben.


Case omschrijving: Design

Projectbeschrijving
Hoe zet je een verzameling van ruim 1000 0- en 1 nummers van tijdschriften zo op het internet, dat  bezoekers meteen geïnspireerd worden om er in te duiken?
De verzameling is de afgelopen 30 jaar opgebouwd door Jan Knaap, een van de oprichters van ETCETERA, waar Red Urban een onderdeel van is. Hij stelt hiermee zijn buitengewone verzameling voor het eerst open aan het Nederlands publiek. Geen van de uitgevers in Nederland en ook de overkoepelende organisatie NUV heeft namelijk op  structurele wijze een goed archief aangelegd van bladen die de afgelopen 30 jaar (en eerder) op de markt zijn gebracht. www.babynrs.nl geeft een onverwachts fris doorkijkje in de historie van het Nederlands tijdschrift en - omdat een tijdschrift letterlijk staat voor een uitvergroting van de tijd - van Nederland zelf.
Voor/over product of dienst
De website www.babynrs.nl, is een achtbaan en zoekmachine tegelijkertijd door de geschiedenis van bladintroducties met begin 1900 als startpunt. Vanaf 1980 is de privécollectie vrijwel compleet. Bezoekers van de website kunnen heel functioneel door het online archief heen lopen en zoeken op onder andere titel, geboortejaar, hoofdredacteur en type blad. Daarnaast bevat het een groot aantal wetenswaardigheden in de vorm van kleine vertellingen. Bijvoorbeeld 82% van de nieuwe tijdschriften niet ouder worden dan 15 jaar en dat een blad met een ondertitel een grotere overlevingskans heeft dan een blad zonder ondertitel. En dat begin jaren tachtig het uitgeven van een tijdschrift nog iets heel bijzonders was (5 a 10 introducties per jaar), daar waar er tegenwoordig 50 a 70 jaarlijks op de markt komen. Iedereen kan tegenwoordig een tijdschrift maken, en het lijkt wel of iedereen in navolging van Linda.  – van Matthijs, Felderhof, Heleen tot Marijke, Youp en Sonja - een eigen tijdschrift ambieert...
Doelgroep(en)
Iedereen die iets met tijdschriften heeft of zou moeten hebben.