Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Alcohol de Baas
Opdrachtgever:
Tactive
Bureau:
theFactor.e
Datum eerste publicatie:
15/09/2008
url:
http://www.alcoholdebaas.nl
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Joost Nuijten,Fabrice Closier
Art Direction / Design:
Olivier Heida, Berthjan Achterop
Interaction Design:
Olivier Heida, Joost Nuijten
Technische realisatie:
Jacob Coens, Peter van der Jagt, Harro Schmidt, Gerben Robijn, Jaap Kooiker
Account:
Rogier ter Wee
Verantwoordelijk bij klant:
Hans Keizer, Heleen Westendorp, Bert-Jan van Regteren, Marloes Postel


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Voor Tactive is een platform ontwikkeld waarmee behandelingen voor verslavingsproblematiek online aangeboden kunnen worden. Het platform wordt door Tactive aangeboden als een ‘Software as a Service’. Zorginstellingen kunnen hiermee de aangeboden behandelingen toevoegen aan hun zorgaanbod. De online behandeling  ‘Alcohol de Baas’ is de eerste behandeling die beschikbaar is op het nieuwe platform. In 2009 zal nog een aantal nieuwe behandelingen volgen van gokverslaving, eetproblematiek, angststoornissen, cannabis- en medicijnverslaving.
Voor/over product of dienst
Tactus, een zorginstelling voor verslavingszorg, is de initiatiefnemer achter het bedrijf ‘Tactive’.
In maart 2005 is de zorginstelling Tactus gestart met  ‘Alcohol de Baas’,  één van de eerste online behandelingen tegen alcoholverslaving. Hiervoor heeft theFactor.e samen met Tactus een eerste versie ontwikkeld van een applicatie waarmee online een behandeling uitgevoerd kan worden.
 
‘Alcohol de baas’ is een compleet online behandelaanbod, bestaande uit vijf elementen: een informatieve website;  online lotgenotencontact via het forum en de chatmodule; een internetbehandeling; nazorg en het parallel lopend wetenschappelijke onderzoek. De gehele opzet, opbouw en inhoud sluit aan bij de verschillende motivatiestadia waarin een cliënt zich kan bevinden volgens het Stages of Change Model (Prochaska & Diclemente, 1983). De behandelmethode is gebaseerd op uitgangspunten uit de cognitieve gedragstherapie (Rietdijk, 2000). Op de website en in de internetbehandeling wordt gebruik gemaakt van technieken die aansluiten bij het motivatieproces en het proces van het bewerkstelligen van gedragsverandering.
 
In een periode van drie jaar zijn er bijna 2000 cliënten behandeld. Naar aanleiding van dit succes heeft Tactus plannen gemaakt om deze online behandelmethode breder op te zetten. Deze plannen omvatten een online omgeving waarmee meerdere behandelingen voor verschillende verslavingsvormen aangeboden kunnen worden op basis van dezelfde behandelmethode.  De behandelingen zouden uitgevoerd moeten kunnen worden door meerdere aangesloten zorginstellingen om zo het bereik en het kennisgebied te vergroten.
 
15 september 2008 is een geheel vernieuwde versie van 'Alcohol de Baas' online gegaan op basis van een generiek platform voor online verslavingszorg.
Doelgroep(en)
De doelgroep van ‘Alcohol de Baas’ zijn mensen die zich zorgen maken over hun drinkgewoonte en daarvoor hulp zoeken.