Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
ikTag & interactieve Social RFID Games
Opdrachtgever:
Mediamatic
Bureau:
Mediamatic
Datum eerste publicatie:
24/09/2008
url:
http:///www.mediamatic.nl/iktag
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Willem Velthoven, Klaas Kuitenbrouwer en het Social RFID workshopteam
Art Direction / Design:
Willem Velthoven, Anuschka Linse, Katja Novitskova en het Social RFID workshop team
Interaction Design:
Mediamatic Lab en het Social RFID workshopteam
Technische realisatie:
Willem Velthoven, Ino Paap, Ralph Meijer, Arjan Scherpenisse, Marco Wessel, Eke Rebergen, Bram Loogman, Simon Claassen, Axel Roest, Matt Cottam, Jasper Speicher, Luis Fernandez, Fabienne Serriere, Edwin Dertien, Marc Boon, Dirk van Oosterbosch en anderen


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
De ikTag is een extreem eenvoudige interface voor sociale netwerken, zowel on- en offline. Mediamatic ontwikkelde de ikTag om leuke dingen te kunnen doen met je online profiel zonder achter een computer te zitten. De ikTag is een innovatieve en culturele toepassing van RFID technologie.

De ikTag werkt in combinatie met Social RFID Games zoals de IkWin (Google Battle), de IkRun, een mobile massage couch, Breedrs, de Ikcam photobooth en de Friend-Drink-Station. Deze interactieve installaties ontwikkelde Mediamatic i.s.m. een groep ontwerpers en kunstenaars. Social RFID Games bieden bezoekers van conferenties, festivals en tentoonstellingen verrassende ervaringen, sociale interactie en relevante diensten. Met de ikTag ben je gekoppeld aan je online profiel terwijl je offline bent. De ikTag en de installaties werden in 2008 ingezet bij o.a. PICNIC crossmediaweek, de NetwerkCS estafette en de tentoonstellingen van Stichting Mediamatic.
Voor/over product of dienst
De ikTag is ontwikkeld door Mediamatic Lab. Het is een felgekleurde tag en bevat een RFID-chip. De ikTag kan eenvoudig worden gelinkt aan het online profiel van gebruikers op een community websites. De ikTag kan in iedere huisstijl gemaakt worden, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Je gebruikt de ikTag als eenvoudige interface met interactieve installaties. Door de link met je online profiel wordt de interactie persoonlijk. De installatie registreert dat jij het bent, en kan gebruik maken van je trefwoorden en andere online-informatie in de interactie. Je ervaringen met de installaties (foto's, video's, looptijden, nieuwe vrienden e.d. ) worden gepubliceerd en toegankelijk gemaakt op je profiel.
Mediamatic biedt diverse interactieve installaties aan voor gebruik bij events, festivals en tentoonstellingen. De installaties werden in haar eigen Atelier en tijdens een Social RFID workshop (september 2008, zie www.mediamatic.net/socialrfidgames) door Mediamatic samen met kunstenaars en ontwikkelaars bedacht en uitgevoerd. Voorbeelden van Social RFID Games zijn:
ikCam / Photobooth: Maak met je ikTag foto’s die direct op je profiel verschijnen. Door met elkaar op de foto te gaan maak je ook nieuwe vriendschappen in het sociale netwerk. 
ikWin (Google Battle): Gebruik de ikTag voor een wedstrijdje Google populariteit. Daag iemand uit, neem plaats, start de ikWin en twee zeven meter hoge schaarliftjes gaan omhoog, en hoe meer hits op Google hoe hoger je gaat! (Gebruik in overleg met de makers Simon Claessen en Axel Roest)
iTea: Internet orakel, dat zinnen over de persoon van internet plukt zodra de gebruiker deze de tag in een porcelijnen kopje laat vallen. Op poetische wijze worden zinnen geprojecteerd die weer aanleiding zijn tot gesprekken (en veel plezier). Gebruik in overleg met de makers.

Friend Drink Stations:  Dit apparaat print een coupon en twee visitekaartjes voor twee nieuwe contacten in het netwerk. Altijd een groot succes met honderden nieuwe contacten in het netwerk die samen een gratis biertje gaan drinken.
ikRun: Sporten tijdens een conferentie! Ren van de ene naar de andere kant van de zaal, of van de ingang naar de bar! Gebruik de ikTag voor de start en de finish. Wie is de snelste? Met een finishfoto voor iedere sprinter, en alle winnaars op de website.
Breathylizer: Blaas door een rietje en laat controleren hoeveel borrels je al gedronken hebt. De uitkomst wordt op je profiel gepubliceerd (i.s.m. Matt Cottam en Jasper Speicher van Tellart (VS)
Breedrz, interactief sociaal spel.Leg je ikTag in de digitale eco-vijver en er ontstaat een organisch figuurtje met DNA op basis van de trefwoorden op je profiel. Hoe gaat het gedurende de dag met jouw figuurtje? Een oneindig aantal spelers kan meedoen! Gebruik i.o.m. Mediamatic en Luis Fernandez.
Mobile Massage Couch. Met je ikTag geeft deze mobiele massagebank jullie beiden een heerlijke massage. En je wordt gekoppeld met elkaar op de website. Ken je elkaar nog niet? Dan duurt de massage lekker lang. Ken je elkaar al wel? Dan is de masssage korter, tenzij andere bezoekers je met hun ikTag bonustijd geven.
Doelgroep(en)
Algemeen:

Bezoekers van festivals, conferenties, symposia en tentoonstellingen

 
Specifiek in 2008:

De duizenden bezoekers, conferentiegangers en nieuwe media innovators van PICNIC (sept. 2008) die met een RFID tag gelinkt waren aan hun profielpagina van het sociale netwerk van picnicnetwork.org (10.000 leden)
Ruim 200 bezoekers van de NetwerkCS jaarconferentie (nov. 2008)
Ruim 300 bezoekers van de Kom je Ook? symposium in OBA (nov. 2008)
Duizenden bezoekers van Mediamatic tentoonstellingen (gedurende 2008)