Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
couscousglobal
Opdrachtgever:
couscousglobal
Bureau:
couscousglobal
Datum eerste publicatie:
08/08/2008
url:
http://www.couscousglobal.com
Categorie:
Content

Credits

Concept:
maartje nevejan
Art Direction / Design:
maartje nevejan/ mediamatic
Copy / Redactie:
tarek el fehmi/erik punt/ maartje nevejan
Interaction Design:
mediamatic
Technische realisatie:
mediamatic/sanne nolst trenite
Account:
nvt
Verantwoordelijk bij klant:
nvt


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Content

Projectbeschrijving
CCG is een wereldwijde community website voor jongeren.
Doel van de website is jongeren wereldwijd een platform geven waar ze elkaar kunnen vinden om gedachten uit te wisselen en beelden te delen met elkaar. Een uitwisseling van werelden die reageren op elkaar. Doe jij het zo? Oh, ik doe het zo!We werken samen met joge filmmakers en debaters in de landen zelf.
De website moest zo intiem, eerlijk en veilig zijn dat jongeren hun emotionele leven met elkaar willen en kunnen delen. Dat is de basis. Vervolgens gaat het erom dat je in contact komt, via gefilmde vragen en antwoorden, met leeftijdgenoten die heel anders denken en leven dan jij. 
 
De wereld zit vol jongeren(15-25) die gehoord willen worden. Maar hoe wordt je gehoord? En wat is de prijs? Wat de winst? En kan dit wel in iedere omgeving? .
Deze global kids, producten van de migratiestromen op dit moment, voelen een verbondenheid met de website en met haar hoofdpersonen op een menselijk persoonlijk niveau laten zien, op wat voor manieren globalisatie direct het leven beïnvloed van onze next generation, zowel de kansen ervan als de gevaren. De jongeren die me schreven zijn over het algemeen kansarm en levend in een andere cultuur/regio dan waar ze vandaan komen. De website is vooral gericht op 'Coole Urban kids", want dat zijn deze migrantenkids vaak. Geen zielige UNICEFkids, maar sterke mensen die veel hebben meegemaakt en de trendmakers en volgers zijn van dit moment. Kijk maar naar Obama, hij was een " couscousglobal" jongeren par exellence zullen we maar zeggen. Wat is t geheim van deze mixed kids?En wat verbind hen?
Hoe denkt onze geglobaliseerde next generation worldwide?
 
We hebben website gebouwd die t mogelijk maakt om zelf filmpjes te uploaden van debatten met of van je vrienden. Dit is inmiddels gedaan door Globalkids in Tanzania, Kenya, Azerbadjan, Nederland, Singapore en Cambodja. Zonodig editen we de filmpjes en ondertitelen we ze, zodat ook de kids die niet veel technische kennis hebben mee kunnen doen met het Global Debate. Het is te gek dat dit gelukt is om mensen, zonder te betalen, te enthousiasmeren om mee te doen.
Daarnaast reizen we zelf naar landen, met vragen van de ene groep naar de andere: Nederlandse kids van Paul West(modemerk voor jongeren) met vragen naar leeftijdgenoten in China. Made or create in China?
Amerikaanse kids tijdens Obamaverkiezing spreken vragen in voor hun leeftijdgenoten in Iran. Gaan ze weapens of massdestruction gebruiken? en hoe staat het met de rapmusic?En wat is een happy day in Iran anyway?
We laten vragen zien en filmen antwoorden die weer on line komen en weer een nieuw debat starten op onze website en Youtubechannel.
Meet your Beloved Enemy heette het eesrt maar op aanraden van de kids zelf is het nu Meet your beloved Opposite. 
 
idee erachter is dat je meer van je vijand leert dan van je vrienden. En dat alle social networks je verbinden met je vrienden die hetzelfde zijn(zelfde tags) terwijl je connecten met je opposite(ant-tag). Deels doen we dat live en on line, deels zijn we engine aan het bouwen die anti tags kan maken en je kan verbinden met je oppoite.
Eindelijk af van de saaie gelijkheids match" mensen die dit kochten , kochten ook dit"/ Nee, het wordt Cool om je tegenpool te ontmoeten, degen die juist de boeken leest waar jij nooit op zou komen.
 
In de hoop vooroordelen onderuit te halen op grappige manier en changemakers te zijn naar een nieuwe machtsorde, de oude is toch al ingestort tijdens dat dit project loopt;)(kredietcrisis)
 Wat is  het grote verhaal achter alle persoonlijke verhalen? Deze groep kansarme jongeren is heel moeilijk te targetten. Ze leven in een  zone of silence.  Dat komt door hun jonge leeftijd, door de media die ze vooral als trouble makers wil afschilderen, door hun community die de vuile was binnen wil houden, door het leven in een subcultuur, doordat veel landen een semi dictatoriaal bestuur hebben met veel censuur, en doordat deze jongeren vaak  een controversiële  en zeer assertieve mening hebben.
Gebleken is dat CCG op de een of andere manier jongeren met dubbele identiteiten en uit de lagere bevolkingsgroepen aanspreekt in zeer diverse culturen, zowel in het Westen als in Afrika en Islamitische landen. Niemand weet waaom het ons is gelukt deze moeilijke doelgroep te bereiken, wijzelf ook niet, ook al wordt het steeds gevraagd. Het is organisch gegroeid en heeft te maken met dat ze voelen dat we geen commercieel belang hebben, kunnen luisteren en ze een te gekke groep vinden. En ze vertrouwen ons.
Bestaat er zoiets als Global Intimacy, en zo ja, kunnen wij en zij de verhalen hierover in beeld brengen? Dat is waar we nu zijn, na 6 maanden draaien van de site. Gee idee hoe t verder gaat. We hadden dit succes zelf ook niet verwacht. Misschien heeft spinawards een idee.  In ieder geval is het zeer ontroerend en spannend om ermee bezig te zijn en lezingen all over the world over te geven, nu al.
Voor/over product of dienst
een website. een dialoog. een debat. en een service om te helpen met editen, ondertitelen en uploaden. een veilige omgeving te creeeren, die aanspreekt. gevaarlijke onderwerpen op een lichte manier brengen. transformatie en change te bevorderen op global level.
Doelgroep(en)
jongeren tussen de 15-25 jaar wereldwijd.