Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
VPRO LIVE3VOOR12: 3VOOR12 redt de goede muziek, wat doe jij?!
Opdrachtgever:
VPRO 3VOOR12
Bureau:
VPRO, Rhinofly, Communicatie-adviesbureau Houdini, Holland-Interactive
Datum eerste publicatie:
28/02/2008
url:
http://3voor12.vpro.nl/10y
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Leonieke Daalder (3VOOR12), Ron van der Sterren (3VOOR12), Wilbert Leering (Houdini), Boris Peters (Houdini), Frank Meeuwsen (Rhinofly), Olivier Otten (Holland Interactive), Roeland Otten (Holland Interactive), Reinier Bruijne (VPRO Digitaal), Leonieke Ve
Art Direction / Design:
Joris-Jan van der Boom (VPRO Digitaal), Wilbert Leering (Houdini), Boris Peters (Houdini), Olivier Otten (Holland Interactive)
Copy / Redactie:
Ron van der Sterren (3VOOR12), Sander Kerkhof (3VOOR12)
Interaction Design:
Joris-Jan van der Boom (VPRO Digitaal), Olivier Otten (Holland Interactive), Roeland Otten (Holland Interactive)
Technische realisatie:
Leonieke Verhoog (VPRO Digitaal), Frank Bosma (VPRO Digitaal), Olivier Otten (Holland Interactive), Roeland Otten (Holland Interactive), Pascal de Man (Holland Interactive), Roeland Landegent (RoelandP.nl)
Account:
VPRO 3VOOR12
Verantwoordelijk bij klant:
Ron van der Sterren (3VOOR12)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
3VOOR12 redt al 10 jaar de goede muziek, maar wat doe jij?!
In 2008 bestond 3VOOR12 tien jaar. Dat vierden we op en rond 15 mei van dat jaar met meerdere typische 3VOOR12 uitingen. Zo maakten we een ongekende simultaanuitzending van bijna 50 uur vanuit 16 plekken samen met onze lokale afdelingen. Ook stelden we een geheel eigenwijze 3VOOR12 documentaire samen en brachten we alles in de wereld met typische 3VOOR12 campagne. Hieronder een uitgebreide beschrijving van alle onderdelen van de campagne.
Voor/over product of dienst
Op 15 mei 2008 bestond 3VOOR12, het multimediale platform voor alternatieve popmuziek, tien jaar en dat werd gevierd met een online muziekfestival met optredens van honderd bands. De kijker kon zelf online schakelen tussen de optredens en had daarbij de beschikking over een interactief videoportal met 18 tv-kanalen, een teaserkanaal en een twitterbackchannel.
Om de grootsheid ervan duidelijk te maken, hebben de VPRO, 3VOOR12, communicatie-adviesbureau Houdini Amsterdam en internetcommunicatiebureau Rhinofly het festival neergezet in de traditie van twee andere grote muziekevenementen: Live Aid en Live Earth. Het werd daarom LIVE3VOOR12. En wat Live Aid betekende voor Afrika en Live Earth voor de hele wereld, betekende LIVE3VOOR12 voor goede muziek.
Wat er zoal te redden viel werd o.a. getoond in vier afleveringen van de serie 'Ontdek Unieke Soorten', gepresenteerd door de Al Gore van het muzikale milieu: Ron van der Sterren. Die 4 video's werden viraal verspreid op YouTube, 3VOOR12, Hyves, Netvibes en met Sproutbuilder widgets. Bekijk de video's hier: http://www.netvibes.com/festival#Ontdek_nieuwe_soorten

Om de impact van 10 jaar 3VOOR12 te laten zien werd de 3VOOR12 Viewmaster gebouwd, waarin de bezoeker via verschillend assen (Chronologisch / Alfabetisch/ Categorisch) kon navigeren door 72 historische muziekvideo's uit het 3VOOR12 archief. Bekijk deze online documentaire over 3VOOR12 op http://3voor12.vpro.nl/3voor12ce/10y3v12/viewmaster/

Verder werd de 3VOOR12 Redt campagne ook offline uitgerold, met een Wat Doe Jij Posterwedstrijd, waarbij mensen de 3VOOR12 Reddingsboei konden uitknippen en over hun favoriete band konden gooien en dan een foto te maken en toe te sturen. Ook werden de 3VOOR12 liefhebbers opgeroepen om in een video te laten zien hoe zij de 'Goede Muziek' redden. Alle inzendingen werden gebundeld op http://3voor12.vpro.nl/watdoejij en de actie werd ondermeer onder de aandacht gebracht door middel van '3VOOR12 Redt de goede muziek, Wat doe jij' shirts.

Tot slot doneerden een groot aantal bevriende bands songs aan 3VOOR12, waarmee de MP3VOOR12 werd gemaakt. Bezoekers konden deze MP3VOOR12 gratis downloaden en dat zorgde vanzelfsprekend ook weer voor publiciteit.
Doelgroep(en)
Liefhebbers van alternatieve popmuziek (3VOOR12 liefhebbers), maar ook een breder muziekliefhebbend publiek (mogelijke nieuwe 3VOOR12 liefhebbers) en liefhebbers van vernieuwende digitale campagnes, innovatieve mashups en video applicaties.