Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
www.oorcheck.nl
Opdrachtgever:
Nationale Hoorstichting
Bureau:
Zicht online
Datum eerste publicatie:
05/11/2008
url:
http://www.oorcheck.nl
Categorie:
Website

Credits

Concept:
Paul Traas (Zicht online)
Art Direction / Design:
Jan-Willem Buddingh
Copy / Redactie:
Paul Heere
Interaction Design:
Dennis Duinker
Technische realisatie:
Gerard van Helden
Account:
Nationale Hoorstichting
Verantwoordelijk bij klant:
Herman ten Berge


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
De Nationale Hoorstichting is belangenbehartiger van het horen, en organiseert en stimuleert activiteiten op het gebied van voorlichting, preventie, revalidatie en wetenschappelijk onderzoek.
Momenteel is het met de populariteit van de mp3-speler (en het gebruik van koptelefoons) zo dat jongeren veel risico lopen op gehoorschade door te lang, te hard geluid. Daarnaast is het geluidsniveau van uitgaansgelegenheden en evenementen als vanouds te hard. Ruim 15 % van de jongeren tussen 16 en 30 jaar lijdt hierdoor al aan een vorm van blijvende gehoorschade.
Oorcheck.nl is HET online platform voor jongeren en gehoor waar de doelgroep zich bewust wordt van de risico's van te hard geluid. De site spreekt specifiek jongeren van 12 – 24 jaar aan op een voor hun eigen en herkenbare manier. Dit geldt voor zowel de vormgeving, de inhoud als de interactie.
Zicht online heeft concept, design en techniek verzorgd.
Voor/over product of dienst
De site www.oorcheck.nl levert een enorme berg informatie over het gehoor zonder langdradig te worden of ingewikkeld te doen. Tekst en beeld zijn helemaal afgestemd op jongeren. Naast veel laagdrempelige informatie zijn er leuke interactieve testjes waarbij je op diverse manieren met geluid kunt spelen. Ook de succesvolle oorcheck is terug te vinden op de site; een wetenschappelijk gevalideerde test die berekent hoe goed je hoort. Deze test is in 2008 meer dan 120.000 maal online afgenomen. De oorcheck is uitgerust met o.a. een alert-optie die je ieder half jaar uitnodigt om opnieuw je oren te testen.
Andere interactieve elementen in de site zijn een kennis-quiz, de mp3 check (om te checken hoe hard je mp3 speler mag staan voordat je gehoorschade oploopt), een mogelijkheid om persoonlijk vragen te stellen aan een audioloog, echte verhalen van mensen met gehoorbeschadiging, waarbij samples weergeven hoe je hoort met bijvoorbeeld een discodip of tinitus.
De site is zeer succesvol en bereikt dagelijks circa 500 bezoekers, die gemiddeld langer dan 5 minuten op de site blijven waarvan circa 300 de oorcheck doen om het gehoor te testen.
Doelgroep(en)
Nederlandse jongeren van 12 - 24 jaar.