Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Mediaplatform in het onderwijs
Opdrachtgever:
da Vinci College Dordrecht
Bureau:
ROCmedia
Datum eerste publicatie:
15/02/2008
url:
http://www.rocmedia.nl
Categorie:
Crossmedia
Media-Inzet
Innovation

Credits

Concept:
Crossmediaal platform voor onderwijs
Copy / Redactie:
Laerke Nissen, Marlies de Jong, Debbie van de Ven, Wouter van Amerongen
Technische realisatie:
da Vinci College, ROCmedia, Instore Broadcast, Service2Media, Wedia
Account:
Erik van Noordenne / Jelle Koolstra
Verantwoordelijk bij klant:
Erik van Noordenne / Jelle Koolstra


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
ROCmedia en het da Vinci College zijn in februari 2008 gestart met een nieuw multimediaal concept voor het onderwijs. Toegepaste media-educatie, beeldschermen in de school (narrowcasting), gebruik van mobiel en een ‘social network’ op internet dragen bij aan de innovatie van het onderwijs en een betere communicatie. Het concept is gebaseerd op content door studenten gemaakt en formats samen met hen ontwikkeld. Deze bijdragen worden aangevuld met nationale content, vervolgens evenwichtig geprogrammeerd en in een professionele vormgeving geplaatst op de diverse media.
Achterliggende gedachte is dat wij in het onderwijs jongeren slecht bereiken. Daardoor is de uitval erg groot. Wij gebruiken hun communicatiekanalen niet. Er zijn bijvoorbeeld weinig onderwijsinstellingen die een website hebben waar op grote schaal jongeren actief aan deelnemen. Opvallend als je bedenkt dat de studenten voorlopers en trendsetters zijn op het gebied van contentproductie, internet en mobiel. ROCmedia en da Vinci gebruiken de mediakracht van jongeren en worden competenties als mediawijsheid, creativiteit, innovatief handelen en ondernemen ontwikkeld.
ROCmedia is 15 februari 2008 van start gegaan op het da Vinci College (Dordrecht/ Gorinchem), in mei actief geworden op de Hogeschool Utrecht en sinds september met het ROCvanAmsterdam.
Voor/over product of dienst
ROCmedia en het da Vinci College koppelen een sociaal netwerksite, een narrowcastingsplatform en mobiele diensten, begeleiden docenten en studenten om daar in te gaan deelnemen en zoeken de samenwerking met het bedrijfsleven.
De website heeft een open karakter zodat studenten veel mogelijkheden hebben om de site naar eigen idee in te richten. De techniek die gebruikt wordt (Ning.com) ondersteunt onder meer de Open Social-standaard waarmee gebruikers hun profielen op verschillende Social Networks (Hyves) kunnen koppelen aan hun ROC-site. De studenten leren hoe ze hun website beheren en welke technische aanpassingen ze kunnen doen. De site heeft onder meer de volgende mogelijkheden:
•           Gebruikers en groepen•           Plaatsen van video, audio en beeldmateriaal•           Forums•           Reacties•           Weblog•           Persoonlijke pagina (profiel) voor elke gebruiker met aanpassingsmogelijkheden•           BerichtensysteemDe site kan gebruikt om het portfolio op te bouwen.
De narrowcasting wordt gepresenteerd door duo-opstellingen, gevormd door een scherm met geluid (bewegend beeld) en een scherm zonder geluid (mededelingen, foto’s). De items betreffen nieuws, stage(video)verslagen, talent-clips, items als timelaps, cribs, 'goedbezig', plee&record (een babbelbox in een toilet), Metropolis TV (samenwerking VPRO).
De mobiele dienst voor de studenten bestaat uit een mobile magazine, genaamd “ROCmedia Mobile Magazine”. Via een draadloze dataverbinding wordt de informatie naar de mobiele telefoon van de deelnemer verzonden. Standaard wordt hiervoor bluetooth gebruikt, optioneel kan ook GPRS gebruikt worden.
Het Mobile Magazine wordt gevuld met functionaliteiten die relevant, nuttig en/of leuk zijn. Het gaat om een Java applicatie, in opdracht ontwikkeld door Service2Media. Door deze dienst wordt ROCmedia interactief gemaakt. Het Mobile Magazine is persoonlijk; alleen relevante roosterwijzigingen, uitslagen of mededelingen worden getoond. Foto’s uit de telefoon kunnen op de beeldschermen worden geplaatst. Denk aan “stuur jouw leukste weekendfoto op!”,  “maak een foto van een 'liefdevolle plek' op school….” etc. Verder kan men reageren op stellingen die op de schermen te zien zijn; “wordt AZ dit jaar kampioen..?”
ROCmedia en het da Vinci College werken intensief samen met het bedrijfsleven. Met de inkomsten van verschillende mediaconcepten kan het project uiteindelijk budgettair neutraal draaien. Maar er zijn ook andere redenen. Er is een wederzijds belang; het onderwijs wil de studenten de weg wijzen van studie naar baan. Daarbij spelen de nieuwe media een steeds belangrijker rol. Anderzijds wil het bedrijfsleven gebruik maken van de nieuwste media om de jongeren van het ROC te bereiken. Het bedrijfsleven kan wat betreft nieuwe media nog veel leren en de studenten van het ROC kunnen op hun beurt daarbij uitstekende diensten bewijzen.
Doelgroep(en)
Doelgroepen zijn ROC's, HBO's en Universiteiten waarbij het perspectief en de mediaattitude van jongeren wordt gekozen.
Nu het project succesvol draait op het Da Vinci College en de Hogeschool Utrecht, gaat ROCmedia met andere onderwijsinstellingen het gesprek aan.


Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
ROCmedia en het da Vinci College zijn in februari 2008 gestart met een nieuw multimediaal concept voor het onderwijs. Toegepaste media-educatie, beeldschermen in de school (narrowcasting), gebruik van mobiel en een ‘social network’ op internet dragen bij aan de innovatie van het onderwijs en een betere communicatie. Het concept is gebaseerd op content door studenten gemaakt en formats samen met hen ontwikkeld. Deze bijdragen worden aangevuld met nationale content, vervolgens evenwichtig geprogrammeerd en in een professionele vormgeving geplaatst op de diverse media.
Achterliggende gedachte is dat wij in het onderwijs jongeren slecht bereiken. Daardoor is de uitval erg groot. Wij gebruiken hun communicatiekanalen niet. Er zijn bijvoorbeeld weinig onderwijsinstellingen die een website hebben waar op grote schaal jongeren actief aan deelnemen. Opvallend als je bedenkt dat de studenten voorlopers en trendsetters zijn op het gebied van contentproductie, internet en mobiel. ROCmedia en da Vinci gebruiken de mediakracht van jongeren en worden competenties als mediawijsheid, creativiteit, innovatief handelen en ondernemen ontwikkeld.
ROCmedia is 15 februari 2008 van start gegaan op het da Vinci College (Dordrecht/ Gorinchem), in mei actief geworden op de Hogeschool Utrecht en sinds september met het ROCvanAmsterdam.
Voor/over product of dienst
ROCmedia en het da Vinci College koppelen een sociaal netwerksite, een narrowcastingsplatform en mobiele diensten, begeleiden docenten en studenten om daar in te gaan deelnemen en zoeken de samenwerking met het bedrijfsleven.
De website heeft een open karakter zodat studenten veel mogelijkheden hebben om de site naar eigen idee in te richten. De techniek die gebruikt wordt (Ning.com) ondersteunt onder meer de Open Social-standaard waarmee gebruikers hun profielen op verschillende Social Networks (Hyves) kunnen koppelen aan hun ROC-site. De studenten leren hoe ze hun website beheren en welke technische aanpassingen ze kunnen doen. De site heeft onder meer de volgende mogelijkheden:
•           Gebruikers en groepen•           Plaatsen van video, audio en beeldmateriaal•           Forums•           Reacties•           Weblog•           Persoonlijke pagina (profiel) voor elke gebruiker met aanpassingsmogelijkheden•           BerichtensysteemDe site kan gebruikt om het portfolio op te bouwen.
De narrowcasting wordt gepresenteerd door duo-opstellingen, gevormd door een scherm met geluid (bewegend beeld) en een scherm zonder geluid (mededelingen, foto’s). De items betreffen nieuws, stage(video)verslagen, talent-clips, items als timelaps, cribs, 'goedbezig', plee&record (een babbelbox in een toilet), Metropolis TV (samenwerking VPRO).
De mobiele dienst voor de studenten bestaat uit een mobile magazine, genaamd “ROCmedia Mobile Magazine”. Via een draadloze dataverbinding wordt de informatie naar de mobiele telefoon van de deelnemer verzonden. Standaard wordt hiervoor bluetooth gebruikt, optioneel kan ook GPRS gebruikt worden.
Het Mobile Magazine wordt gevuld met functionaliteiten die relevant, nuttig en/of leuk zijn. Het gaat om een Java applicatie, in opdracht ontwikkeld door Service2Media. Door deze dienst wordt ROCmedia interactief gemaakt. Het Mobile Magazine is persoonlijk; alleen relevante roosterwijzigingen, uitslagen of mededelingen worden getoond. Foto’s uit de telefoon kunnen op de beeldschermen worden geplaatst. Denk aan “stuur jouw leukste weekendfoto op!”,  “maak een foto van een 'liefdevolle plek' op school….” etc. Verder kan men reageren op stellingen die op de schermen te zien zijn; “wordt AZ dit jaar kampioen..?”
ROCmedia en het da Vinci College werken intensief samen met het bedrijfsleven. Met de inkomsten van verschillende mediaconcepten kan het project uiteindelijk budgettair neutraal draaien. Maar er zijn ook andere redenen. Er is een wederzijds belang; het onderwijs wil de studenten de weg wijzen van studie naar baan. Daarbij spelen de nieuwe media een steeds belangrijker rol. Anderzijds wil het bedrijfsleven gebruik maken van de nieuwste media om de jongeren van het ROC te bereiken. Het bedrijfsleven kan wat betreft nieuwe media nog veel leren en de studenten van het ROC kunnen op hun beurt daarbij uitstekende diensten bewijzen.
Doelgroep(en)
Doelgroepen zijn ROC's, HBO's en Universiteiten waarbij het perspectief en de mediaattitude van jongeren wordt gekozen.
Nu het project succesvol draait op het Da Vinci College en de Hogeschool Utrecht, gaat ROCmedia met andere onderwijsinstellingen het gesprek aan.


Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
ROCmedia en het da Vinci College zijn in februari 2008 gestart met een nieuw multimediaal concept voor het onderwijs. Toegepaste media-educatie, beeldschermen in de school (narrowcasting), gebruik van mobiel en een ‘social network’ op internet dragen bij aan de innovatie van het onderwijs en een betere communicatie. Het concept is gebaseerd op content door studenten gemaakt en formats samen met hen ontwikkeld. Deze bijdragen worden aangevuld met nationale content, vervolgens evenwichtig geprogrammeerd en in een professionele vormgeving geplaatst op de diverse media.
Achterliggende gedachte is dat wij in het onderwijs jongeren slecht bereiken. Daardoor is de uitval erg groot. Wij gebruiken hun communicatiekanalen niet. Er zijn bijvoorbeeld weinig onderwijsinstellingen die een website hebben waar op grote schaal jongeren actief aan deelnemen. Opvallend als je bedenkt dat de studenten voorlopers en trendsetters zijn op het gebied van contentproductie, internet en mobiel. ROCmedia en da Vinci gebruiken de mediakracht van jongeren en worden competenties als mediawijsheid, creativiteit, innovatief handelen en ondernemen ontwikkeld.
ROCmedia is 15 februari 2008 van start gegaan op het da Vinci College (Dordrecht/ Gorinchem), in mei actief geworden op de Hogeschool Utrecht en sinds september met het ROCvanAmsterdam.
Voor/over product of dienst
ROCmedia en het da Vinci College koppelen een sociaal netwerksite, een narrowcastingsplatform en mobiele diensten, begeleiden docenten en studenten om daar in te gaan deelnemen en zoeken de samenwerking met het bedrijfsleven.
De website heeft een open karakter zodat studenten veel mogelijkheden hebben om de site naar eigen idee in te richten. De techniek die gebruikt wordt (Ning.com) ondersteunt onder meer de Open Social-standaard waarmee gebruikers hun profielen op verschillende Social Networks (Hyves) kunnen koppelen aan hun ROC-site. De studenten leren hoe ze hun website beheren en welke technische aanpassingen ze kunnen doen. De site heeft onder meer de volgende mogelijkheden:
•           Gebruikers en groepen•           Plaatsen van video, audio en beeldmateriaal•           Forums•           Reacties•           Weblog•           Persoonlijke pagina (profiel) voor elke gebruiker met aanpassingsmogelijkheden•           BerichtensysteemDe site kan gebruikt om het portfolio op te bouwen.
De narrowcasting wordt gepresenteerd door duo-opstellingen, gevormd door een scherm met geluid (bewegend beeld) en een scherm zonder geluid (mededelingen, foto’s). De items betreffen nieuws, stage(video)verslagen, talent-clips, items als timelaps, cribs, 'goedbezig', plee&record (een babbelbox in een toilet), Metropolis TV (samenwerking VPRO).
De mobiele dienst voor de studenten bestaat uit een mobile magazine, genaamd “ROCmedia Mobile Magazine”. Via een draadloze dataverbinding wordt de informatie naar de mobiele telefoon van de deelnemer verzonden. Standaard wordt hiervoor bluetooth gebruikt, optioneel kan ook GPRS gebruikt worden.
Het Mobile Magazine wordt gevuld met functionaliteiten die relevant, nuttig en/of leuk zijn. Het gaat om een Java applicatie, in opdracht ontwikkeld door Service2Media. Door deze dienst wordt ROCmedia interactief gemaakt. Het Mobile Magazine is persoonlijk; alleen relevante roosterwijzigingen, uitslagen of mededelingen worden getoond. Foto’s uit de telefoon kunnen op de beeldschermen worden geplaatst. Denk aan “stuur jouw leukste weekendfoto op!”,  “maak een foto van een 'liefdevolle plek' op school….” etc. Verder kan men reageren op stellingen die op de schermen te zien zijn; “wordt AZ dit jaar kampioen..?”
ROCmedia en het da Vinci College werken intensief samen met het bedrijfsleven. Met de inkomsten van verschillende mediaconcepten kan het project uiteindelijk budgettair neutraal draaien. Maar er zijn ook andere redenen. Er is een wederzijds belang; het onderwijs wil de studenten de weg wijzen van studie naar baan. Daarbij spelen de nieuwe media een steeds belangrijker rol. Anderzijds wil het bedrijfsleven gebruik maken van de nieuwste media om de jongeren van het ROC te bereiken. Het bedrijfsleven kan wat betreft nieuwe media nog veel leren en de studenten van het ROC kunnen op hun beurt daarbij uitstekende diensten bewijzen.
Doelgroep(en)
Doelgroepen zijn ROC's, HBO's en Universiteiten waarbij het perspectief en de mediaattitude van jongeren wordt gekozen.
Nu het project succesvol draait op het Da Vinci College en de Hogeschool Utrecht, gaat ROCmedia met andere onderwijsinstellingen het gesprek aan.