Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
KPN Hi SMS Composer
Opdrachtgever:
KPN
Bureau:
HotSMS
Datum eerste publicatie:
04/11/2008
url:
http://www.hi.nl
Categorie:
Mobile

Credits

Concept:
Ruben Troostwijk & Jigal Schrijver [HotSMS]
Art Direction / Design:
Titia Kiewiet de Jonge [HotSMS]
Copy / Redactie:
Titia Kiewiet de Jonge [HotSMS]
Interaction Design:
Titia Kiewiet de Jonge [HotSMS]
Technische realisatie:
Titia Kiewiet de Jonge [HotSMS], Paul van der Meer [KPN]
Account:
Ruben Troostwijk & Titia Kiewiet de Jonge [HotSMS]
Verantwoordelijk bij klant:
Erik Hoogenhout [KPN], Hugo Winnubst [KPN Hi]


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
KPN heeft in 2008 een duidelijke strategie uitgestippeld voor de ontwikkeling van een Mobile Advertising kanaal. Een van de eerste stappen daarin is het opbouwen van een optin database voor Mobile Advertising campagnes. In november 2008 ging de SMS Composer live op KPN’s www.hi.nl website. De SMS Composer is deels gebaseerd op het succesvolle business model achter de website HotSMS.com. Bezoekers van de site sturen gratis SMS berichten die zijn gesponsord door adverteerders. Tegelijkertijd wordt een optin database opgebouwd die kan worden ingezet voor push campagnes. Naast het ontwikkelen van de SMS Composer is HotSMS ook verantwoordelijk voor het verkopen van de advertising ruimte binnen de SMS Composer. De eerste maanden van de SMS Composer hebben al ruim € 100.000 opgeleverd aan omzet en ruim 85.000 optinners. Op 23 februari gaat de SMS Composer ook live op KPN.com, en KPN overweegt om dit succesvolle concept ook in andere landen te lanceren.
Voor/over product of dienst
De SMS Composer werkt als volgt. Bezoeker logt in (eerste keer een korte registratie waarin opt-in wordt gegeven en klantprofiel in kaart wordt gebracht), typt een SMS bericht en kiest ontvanger (06nummer). Vervolgens krijgt de verzender een keuze uit een aantal adverteerders (maximaal 6 op basis van ingelogde profiel). Verzender kiest de advertentieregel die mee gaat met zijn SMS bericht (peer-to-peer communicatie). Vervolgens wordt een resultaatpagina getoond met de banner van de adverteerder. Het bericht wordt afgeleverd bij de ontvanger waarbij het 06nummer van de verzender de afzender is (die dus direct kan reageren naar de verzender: mobile to mobile). Na enkele seconden opent in een nieuw venster de (actie)site van de adverteerder. Dit levert gemiddeld 25% site traffic op. De ontvanger wordt tot actie aangezet middels de advertentie regel die 60 karakters telt. Hierin kan onder andere een mobiele URL worden opgenomen voor additionele traffic.
Doelgroep(en)
KPN Hi doelgroep (15 – 45 jaar)