Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
VPRO Lowlands Heatmap
Opdrachtgever:
VPRO Digitaal
Bureau:
VPRO Digitaal
Datum eerste publicatie:
13/08/2008
url:
http://weblogs.vpro.nl/digitaal/2008/08/13/lowlands-heatmap-is-live/
Categorie:
Mobile

Credits

Concept:
Eef Grob (VPRO Digitaal), Frank Bosma (VPRO Digitaal), Marcel Maatkamp (VPRO Digitaal), Jerry den Ambtman (VPRO Digitaal), Robin Verdegaal (VPRO Digitaal), Nils Breunese (VPRO Digitaal), Leonieke Verhoog (VPRO Digitaal)
Art Direction / Design:
Robin Verdegaal (VPRO Digitaal), Jerry den Ambtman (VPRO Digitaal)
Copy / Redactie:
Lowlandsbezoekers 2008, Owen van Dijk (Overzichtsvideo Heatmap)
Interaction Design:
Robin Verdegaal (VPRO Digitaal)
Technische realisatie:
Marcel Maatkamp (VPRO Digitaal), Rico Jansen (VPRO Digitaal), Robin Verdegaal (VPRO Digitaal), Nils Breunese (VPRO Digitaal), Roeland Landegent (Roelandp.nl), Eef Grob (VPRO Digitaal)
Account:
VPRO Digitaal
Verantwoordelijk bij klant:
Eef Grob (VPRO Digitaal)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Mis geen moddergevecht met unieke mobiele internetapplicatie van VPRO Digitaal. Dat onbekende bandje dat voor een sensatie zorgt in de X-Ray, het moddergevecht bij het Lowlands Lake of de surprise act ’s nachts in het Lowlands Café: met de Lowlands Heatmap mis je niets. Deze unieke mobiele internetapplicatie, ontwikkeld door VPRO Digitaal, geeft LIVE informatie over de Places To Be op Lowlands. Bezoekers bepalen via hun mobieltje met behulp van touchscreen of toetsen welke lokatie HOT of NOT is. Het resultaat: een Lowlands Heatmap die LIVE geupdate wordt.
Voor/over product of dienst
Wisdom of the crowds
Met de Lowlands Heatmap zet VPRO Digitaal de “wisdom of the crowds” in om de Hotspots op Lowlands te vinden. Honderden Lowlanders weten immers beter en sneller waar het leuk is dan één verslaggever. De Heatmap is daarmee een logische uitbreiding op de inmiddels traditionele Mashup-site die VPRO’s online popmagazine 3VOOR12 sinds enkele jaren inzet op de grotere festivals: 3VOOR12 doet verslag, maar de bezoeker doet mee in tekst, beeld en video, en al deze informatie wordt verzameld op VPRO’s 3VOOR12 Lowlands Mashup-site.
Hoe werkt het?
Op de Lowlands Heatmap is de plattegrond van Lowlands opgedeeld in twaalf lokaties. Open de website www.vpro.nl/heatmap op je iPhone of een ander internet-toestel (met of zonder touchscreen), klik op een lokatie, kies voor HOT of NOT, en geef eventueel een toelichting door een comment te plaatsen (voor de comments heb je een gratis Twitter-account nodig: twitter.com). De comments verschijnen op de lokatiepagina en vertellen waarom een lokatie HOT of NOT is. De uitgebrachte stemmen vervallen na enige tijd en de Heatmap zelf wordt voortdurend geupdate, zodat je niet voor een lege tent komt te staan. Mobieltjes met wifi-toegang kunnen tijdens Lowlands terecht op het gratis wifi-netwerk van 3VOOR12!
Doelgroep(en)
Alle aanwezigen op Lowlands 2008 en geïnteresseerden in mobiele technieken, sociale toepassingen en innovaties.