Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Rabo Mobiel SMS betalen
Opdrachtgever:
Rabobank / Rabo Mobiel
Bureau:
digilogue
Datum eerste publicatie:
26/06/2008
url:
http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/betalen/betalen_via_telefoon/rabo_sms_betalen
Categorie:
Media-Inzet
Online Campagne

Credits

Concept:
Nathalie Peters, Edwin Rojer en Ambroos Wiegers
Art Direction / Design:
Robin Pas, Serge van Wijngaarden, Carolien Spil, Nathalie Peters
Copy / Redactie:
Serge van Wijngaarden (RAPP), Nathalie Peters, Carolien Spil
Interaction Design:
nvt
Technische realisatie:
nvt
Account:
Claudia Nijland
Verantwoordelijk bij klant:
Meike Korsten, Louis van Loon, Annette Verdouw


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
Rabobank is sinds jaren toonaangevend in de ontwikkeling van innovatieve betaalproducten. Geheel in deze traditie heeft Rabo Mobiel op 26 juni 2008 SMS betalen voor iedereen geïntroduceerd: de eerste sms betaaldienst in Nederland. Een primeur op betalingsgebied en voor Rabobank zelf een primeur omdat de campagne online is gelanceerd. Overige media zijn een aantal dagen later gestart. Opvallend is dat voor deze campagne doelbewust geen TV is ingezet, omdat dit niet paste binnen de geformuleerde strategie. Heel bewust werd deze zichtbaarheid grotendeels via online opgevangen. Er is gekozen voor een gefaseerde mediastrategie, gebaseerd op het learning by doing principe. De eerste fase was gericht op werving ambassadeurs met een seeding concept dat bij twee mediapartners is uitgerold (GeenStijl en MSN). De volgende fase diende als stimulans voor een viraal concept en voor het creëren van “rumour about the new product” door plaatsing op specifieke weblogs. De laatste fase was gericht op realiseren van traffic naar de website van SMS betalen en het openen van nieuwe portemonnees. In deze fase is een zo groot mogelijk breed bereik gerealiseerd door het inzetten van diverse vormen van display advertising (bannering, advertorials, tekstlinks, mobile, overlayer). De gehele campagne werd structureel ondersteund door de inzet search.
Voor/over product of dienst
SMS Betalen is een mobiele betaaldienst waarmee je met één sms’je direct geld kunt overmaken. Ongeacht bij welke bank of provider je zit. Naar iedereen met een Nederlands 06-nummer. Overal en op ieder moment dat het jou uitkomt. SMS Betalen is de eerste SMS betaaldienst in Nederland.
Doelgroep(en)
De aangeboden dienst is voor iedereen beschikbaar, ongeacht bank of mobiele operator. Er is echter voor gekozen om onderstaande doelgroep als kern aan te houden. Deze groep maakt meer dan gemiddeld gebruik van een mobiele telefoon, regelt veel geldzaken onderling en willen geen gedoe met geld terugvragen/betalen. Bovendien is deze groep meer gewend aan non-cash based transacties dan jongeren:-Sociaal actieve mensen: in werk, uitgaan, sport, familie en vrienden -Kerndoelgroep: M/V Leeftijd 18-35 jaar (met uitloop naar 45 jaar)


Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Rabobank is sinds jaren toonaangevend in de ontwikkeling van innovatieve betaalproducten. Geheel in deze traditie heeft Rabo Mobiel op 26 juni 2008 SMS betalen voor iedereen geïntroduceerd: de eerste sms betaaldienst in Nederland. Een primeur op betalingsgebied en voor Rabobank zelf een primeur omdat de campagne online is gelanceerd. Overige media zijn een aantal dagen later gestart. Opvallend is dat voor deze campagne doelbewust geen TV is ingezet, omdat dit niet paste binnen de geformuleerde strategie. Heel bewust werd deze zichtbaarheid grotendeels via online opgevangen. Er is gekozen voor een gefaseerde mediastrategie, gebaseerd op het learning by doing principe. De eerste fase was gericht op werving ambassadeurs met een seeding concept dat bij twee mediapartners is uitgerold (GeenStijl en MSN). De volgende fase diende als stimulans voor een viraal concept en voor het creëren van “rumour about the new product” door plaatsing op specifieke weblogs. De laatste fase was gericht op realiseren van traffic naar de website van SMS betalen en het openen van nieuwe portemonnees. In deze fase is een zo groot mogelijk breed bereik gerealiseerd door het inzetten van diverse vormen van display advertising (bannering, advertorials, tekstlinks, mobile, overlayer). De gehele campagne werd structureel ondersteund door de inzet search.
Voor/over product of dienst
SMS Betalen is een mobiele betaaldienst waarmee je met één sms’je direct geld kunt overmaken. Ongeacht bij welke bank of provider je zit. Naar iedereen met een Nederlands 06-nummer. Overal en op ieder moment dat het jou uitkomt. SMS Betalen is de eerste SMS betaaldienst in Nederland.
Doelgroep(en)
De aangeboden dienst is voor iedereen beschikbaar, ongeacht bank of mobiele operator. Er is echter voor gekozen om onderstaande doelgroep als kern aan te houden. Deze groep maakt meer dan gemiddeld gebruik van een mobiele telefoon, regelt veel geldzaken onderling en willen geen gedoe met geld terugvragen/betalen. Bovendien is deze groep meer gewend aan non-cash based transacties dan jongeren:-Sociaal actieve mensen: in werk, uitgaan, sport, familie en vrienden -Kerndoelgroep: M/V Leeftijd 18-35 jaar (met uitloop naar 45 jaar)