Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Het Sprookjesmysterie
Opdrachtgever:
De Efteling
Bureau:
Commpas
Datum eerste publicatie:
15/05/2009
url:
http://san.sprookjesmysterie.nl
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Jeroen Manders, Levis Sars, Marc Arends, Robert-Jaap Jansen (Efteling)
Art Direction / Design:
Marc Arends, Jeroen Manders, Frieke Severs, Robert-Jaap Jansen (Efteling)
Copy / Redactie:
Levi Sars
Interaction Design:
Marc Arends, Frieke Severs, Jelle van Dun (Netvlies)
Technische realisatie:
Maarten Verstraeten (Netvlies)
Account:
Anne-Marie van Hassel
Verantwoordelijk bij klant:
Rosella van Haver, Carin van Berkel


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Het Sprookjesmysterie is een 7 weken durende 360-graden activatiecampagne van de Efteling. Primaire doelstelling van de campagne is het verhogen van de propositiebekendheid 'Efteling brengt sprookjes tot leven' bij gezinnen met kinderen van 6–12 jaar. Zeven sprookjesvoorwerpen verdwijnen uit het Sprookjesbos. Van het mandje van roodkapje tot de schatkist van de draak. Kinderen kunnen wekelijks door het online oplossen van raadsels achterhalen waar in Nederland de heks de voorwerpen verstopt heeft. Zij die als eerste het fysieke voorwerp vinden, worden beloond met een uitnodiging voor het Sprookjesbal. Voor winnaars van de online zoektocht zijn er wekelijks 700 Efteling prijzen.
Voor/over product of dienst
Belangrijkste reden voor het voeren van de campagne ligt in het feit dat de propositie van de Efteling buiten Zuid-Nederland niet overal gelijk is. De Efteling is niet zomaar een attractiepark. Aan elke attractie ligt een verhaal ten grondslag. Een bezoek aan de Efteling is dan ook meer dan het beleven van attracties. Het is het beleven van verhalen. Voor jong en oud. Bezoekers van de Efteling ervaren dit en beseffen dit. Maar zij die de Efteling nog niet bezocht hebben, zijn niet goed op de hoogte van deze unieke belevenissen en verhalen. Deze achterliggende verhalen willen we relevant en tot leven brengen voor de doelgroep. Fictie wordt werkelijkheid. Oftewel, Efteling brengt sprookjes tot leven. Hierin is de Efteling uniek in zijn soort.

Het bezoeken van een attractiepark dat meer dan een uur rijden is van huis, is een drempel voor bezoekers. Dat geldt ook voor de Efteling. Daarom opent de Efteling eind 2009 een vakantiepark, gelegen naast de Efteling. Efteling Bosrijk. Dit park zorgt er voor dat de Efteling voor consumenten die wat verder weg wonen een stuk toegankelijker wordt. Met overnachting in Efteling Bosrijk wordt het ook voor hen mogelijk om alle tijd te hebben de Efteling volledig te ontdekken. De Efteling wordt dus een stuk relevanter voor mensen die buiten Zuid-Nederland wonen.

Met het oog op bovenstaande ontwikkelingen willen we met deze campagne de Efteling relevant en toegankelijk maken voor jong en oud, ook wonend buiten Zuid-Nederland.
Doelgroep(en)
Gezinnen met kinderen in de leeftijd van 6 - 12 jaar.

Gezien het feit dat het bezoeken van de Efteling een echte familieaangelegenheid is, wilden we een duidelijke bijdrage van zowel ouders als kinderen in de campagne.

De propositiebekendheid van de Efteling in Zuid-Nederland is reeds op een zeer hoog niveau. De campagne moest er voor zorgen dat deze bekendheid ook in de rest van Nederland zou toenemen.