Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Eneco's Strijd om Watt
Opdrachtgever:
Eneco
Bureau:
bureau Ranja, 3MO, Yourzine
Datum eerste publicatie:
28/03/2009
url:
http://Het spel wordt bewerkt en kan niet online - zie filmpje voor indruk
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Esther de Vilder, Manon Beurskens, Maarten Dobbelaar
Art Direction / Design:
Maarten Dobbelaar
Copy / Redactie:
Manon Beurskens
Technische realisatie:
Suske de Kloe
Account:
Maaike van Schuppen, Esther de Vilder
Verantwoordelijk bij klant:
Anneke van Kollenburg


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Eneco's Strijd om Watt
Met de campagne ‘Strijd om Watt’ wil Eneco laten zien dat bewust omgaan met energie belangrijk is, maar ook leuk en uitdagend. Hoofddoel van de campagne is om kinderen en hun ouders bewust te maken van energie en energieverbruik. De campagne is vormgegeven als spannende wedstrijd tussen basisscholen in Amsterdam en Rotterdam. Klassen moeten gedurende twee weken een digitaal dorp beheren, het energieverbruik van de bewoners verlagen en nieuwe energiebronnen zoeken. De competitie speelt zich af op school, thuis, online en in de media. De klas die uiteindelijk het meest weet van energie en energie besparen, wint.
Voor/over product of dienst
Eneco is het groenste energiebedrijf van Nederland en levert alleen duurzame energie. Dit levert zij aan bedrijven en particulieren. Kinderen zijn tot nu toe geen doelgroep geweest voor Eneco en zijn dat ook niet met betrekking tot klantrelatie.  Eneco wil echter een bijdrage leveren aan een energiebewuster Nederland en ziet de jeugd hiervoor als de toekomst. Het geven van inzicht in energieverbruik en tips over energiebesparing past bij deze strategie.
De campagne (leerzame wedstrijd) gericht op scholen is dan ook bedoeld om kinderen bewust te maken van energie en zelf energie te laten besparen. Op een manier die hen pakt en raakt. Eneco hoopt hiermee te bereiken dat het enthousiasme van de kinderen aanstekelijk werkt en wordt omgezet in een bredere maatschappelijke beweging.
Doelgroep(en)
De primaire doelgroep is kinderen, 10 tot 12 jaar
 
In het algemeen kan gezegd worden dat ze:
actief willen deelnemen aan de maatschappij;
echte wereldverbeteraars zijn;
competitief;
gevoelig voor trends en rages;
graag ergens bijhoren;
graag op een ‘volwassenen’ manier benaderd worden.
 
In relatie tot energieverbruik en energie besparen kan over deze kinderen gezegd worden:
Kinderen zijn potentieel geïnteresseerd in duurzaamheid en milieu. Energieverbruik en energie besparen is echter te abstract. Om kinderen hier echt bewust van te maken moet je ze actief bij het onderwerp betrekken, het dichter bij hun belevingswereld brengen en hen hierin een verantwoordelijkheid geven.
 
Secundair 
Ouders van kinderen, 10 tot 12 jaar
Als hun kind ergens enthousiast over is zijn ouders vaak bereid zich daar in te verdiepen. Ouders vinden het leuk om samen met hun kind aan een activiteit deel te nemen. Randvoorwaarde is dat het weinig tijd in beslag neemt. Ander belangrijk punt is dat ouders niet het gevoel moeten krijgen dat hen via hun kind een product of dienst aangesmeerd wordt.
 
Heel Nederland
De campagne moet worden opgepikt als leerzame, spannende wedstrijd die je als toeschouwer wilt volgen en waarvan je een goed gevoel overhoudt aan Eneco als duurzame en daadkrachtige energieleverancier.