Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Baas Over Eigen Geld
Opdrachtgever:
Rabobank Nederland
Bureau:
eFocus
Datum eerste publicatie:
01/10/2009
url:
http://www.baasovereigengeld.nl
Categorie:
Website

Credits

Concept:
Freek Bijl en Michel van der Wal
Art Direction / Design:
Michel van der Wal en Marco Charlier
Copy / Redactie:
Karen Harmsen
Interaction Design:
Pieterjan Oomen
Technische realisatie:
Gijs Epping
Account:
Bram Timmers
Verantwoordelijk bij klant:
Stefan Wink en Meike Korsten


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Website

Projectbeschrijving
“Het idee is dat je meer bereikt als je zelf slimmer met je geld omgaat. Met de Rabobank ben je baas over eigen geld.”

Vanuit dit idee is het online jongerenplatform BOEG (baas over eigen geld) ontwikkeld. BOEG gaat over het leven van jongeren en hoe je daar meer uit kunt halen door zelf slim met geld om te gaan. BOEG gaat niet over sparen of rente, maar over een scooter of een vakantie zodat jongeren bewust worden van de waarde van geld.

Met BOEG heb je toegang tot:

    Slimme tools om inzicht te krijgen in je financiële situatie
    Andere jongeren met slimme ideeën
    Praktische informatie over geld
    Experts van de Rabobank
    Je jongerenrekening

Meer informatie vindt u op: http://previews.efocus.nl/cases/boeg
Voor/over product of dienst
Baas Over Eigen Geld is een online jongerenportaal, waarop de Rabobank aan jongeren de middelen biedt om zelfstandig te leren omgaan met geld. Het sleutelwoord is daarbij 'empowering': de bank speelt geen belerende rol, maar wil juist faciliterend handelen.

Rabobank heeft al jaren een goede jongerenpropositie in de vorm van een jongerenrekening maar merkte in de laatste jaren een negatieve trend waarbij jongeren in deze leeftijdscategorie naar andere banken uitweken. Rabobank wil graag een goede band opbouwen met deze doelgroep en gelooft dat zij met de juiste middelen en ondersteuning prima zelf met geld om kan gaan.

BOEG is bewust geen overduidelijk verkoopkanaal, maar is vooral gericht op interactie en activatie met Rabobankhulp achtergrond aanwezig. Vanwege de mediaconsumptie is bewust gekozen voor een online concept, waarbij jongeren op de juiste manier hun eigen geld inzetten of juist sparen om hun concrete doelen (een vakantie naar Spanje, of een nieuwe mobiele telefoon) kunnen bekostigen.

Het platform leunt op 3 pijlers, welke worden aangesterkt door de aanwezige BOEG-beelden: 5 jongeren die als rolmodel fungeren met hun eigen plannen. De pijlers zijn:

    Bewustwording: BOEG-beelden vertellen hoe zij meer bereiken door slimmer met geld om te gaan
    Activatie: BOEG-beelden kunnen andere jongeren overtuigen ook hun eigen plan te maken
    Voorbeeldfunctie: BOEG-beelden geven inzicht in hun eigen plannen en doelen


Commercieel moet de het platform leiden tot een lagere uitstroom bij de doelgroep en een verhoogd gebruik van de rekening. Ook vanuit andere Rabobank-proposities, waarbij jongeren een belangrijke doelgroep zijn, vormt het platform een belangrijke uitvalbasis.
Doelgroep(en)
Primair richt de campagne zich op jongeren tussen de 15 en 18 jaar. Secundair richt men zich op hun ouders. In dit stadium maken jongeren belangrijke stappen naar financiële zelfstandigheid door het verkrijgen van een eigen bankrekening en een pinpas. Bij jongeren speelt financiële zelfstandigheid in de ontwikkeling naar meer vrijheid een belangrijke rol. Als betrokken bank wil de Rabobank wil daar aan bijdragen.