Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De Grootste Verbinder van Amsterdam
Opdrachtgever:
GVB
Bureau:
.bone
Datum eerste publicatie:
06/05/2009
url:
http://www.viplogin.nl/gvb2009
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Joost van Liemt, Rogier Beerends
Art Direction / Design:
Rik Kokkelink, Joost van Liemt
Copy / Redactie:
Rogier Beerends
Interaction Design:
Bastian Schilderink
Technische realisatie:
.bone
Account:
Susanne Crooy
Verantwoordelijk bij klant:
Gera van het Bolscher


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
GVB zocht naar een campagne-invulling om het gebruik van de OV-chipkaart te vergroten. Aanleiding voor de campagne was dat de kaart nu ook in tram en bus kon worden gebruikt.
De ervaringen in Rotterdam (waar de grote introductie al was gepasseerd) leerden, dat een urgentiecampagne (De OV-chipkaart komt eraan, schaf ‘m nu aan!) pas zin heeft vlak voor de daadwerkelijke introductie. Daarom heeft .bone ervoor gekozen in de campagne die zich in de maanden ervoor ontvouwde de nadruk op de kaart zelf te leggen.
De campagne werd dus geen ‘sales’ campagne, maar een campagne die vooral kennis en houding van de consument rondom de OV-chipkaart (in het bijzonder de persoonlijke OV-chipkaart – met de meeste voordelen) beïnvloedde. Sympathie was hierin een kernwoord. 
We ontwikkelden een live member-gets-member systeem. Drie Amsterdammers werden geselecteerd in een ‘wervingscampagne’, waarna ze gedurende drie weken campagne voerden om zoveel mogelijk mensen te overtuigen van de OV-chipkaart. Degene die de meeste fans had verzameld, won een jaar gratis reizen.
Voor/over product of dienst
De OV-chipkaart is hét nieuwe betaalmiddel voor het openbaar vervoer. Je kunt de kaart opladen met een saldo in euro's, waarmee je overal kunt reizen. Of met een reisproduct, zoals een enkele reis of abonnement.
Er zijn drie soorten kaarten:
•    Een persoonlijke OV-chipkaart
•    Een anonieme OV-chipkaart
•    Een wegwerpchipkaart
In de campagne lag de nadruk op de persoonlijke OV-chipkaart.
Doelgroep(en)
Alle gebruikers van de vervoersmiddelen van het GVB Amsterdam.