Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De Groene Sint en zijn Actiehelden
Opdrachtgever:
Oxfam Novib
Bureau:
Schepnet
Datum eerste publicatie:
16/11/2009
url:
http://www.groenesint.nl
Categorie:
Online Campagne
Crossmedia
Content
Media-Inzet

Credits

Concept:
Pieter Wels, John van der Stelt, Peter Mohnen, Jochem de Vet, Tim van den Eijnden, Remy Bakker, Pieter van Haren
Art Direction / Design:
Jochem de Vet, Pieter Wels, Peter Mohnen
Copy / Redactie:
Jochem de Vet, Peter Mohnen, Bob Overbeeke (Oxfam Novib), Roy Vink (Oxfam Novib)
Interaction Design:
Pieter van Haren
Technische realisatie:
Tim van den Eijnden, Remy Bakker, John van der Stelt, Spread Motion Design (opname en motion graphics trailer), Maureen Prins (opname Groene Sint journaals)
Account:
John van der Stelt
Verantwoordelijk bij klant:
Bob Overbeeke, Roy Vink


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Online Campagne

Projectbeschrijving
Onder het motto 'Alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkels uit' voerden we in de weken voor Sinterklaas online actie voor eerlijke chocolade.

In de Oxfam Novib campagne zette Schepnet de Groene Sint neer als een aanvoerder van actiehelden, strijdend tegen het onrecht van foute chocoladeletters. Maar hij kon deze strijd niet alleen aan: hij zocht actiehelden, die hem hielpen dit onrecht te bestrijden.

In een gepersonaliseerde trailer op Hyves was de Groene Sint op zoek naar jou om zijn team te versterken. Na de trailer kon je je eigen actieheldavatar maken (en als gadget plaatsen) en je aansluiten bij de actie. Daarna volgden missies: het uitnodigen van vrienden om ook actieheld te worden en het virtueel bekladden van winkels met chocolade en stickers met varianten op slogans, zoals: ‘Foute Chocoladeletters. Met Liefde Gemaakt?’ . Ondertussen stimuleerde de Groene Sint je via videoboodschappen om door te gaan.

Op www.groenesint.nl konden gebruikers zonder Hyves zich bij de actie aansluiten. Zij werden als actieheld in een filmposter getoond. Hier waren ook voortdurende updates rond de campagne te zien vanaf Hyves, Flickr, Twitter en YouTube en het Groene Sint-journaal, waarin de Groene Sint het laatste nieuws bracht. Hierin werd user generated content verwerkt.
Voor/over product of dienst
Er is nog van alles mis in de chocoladewereld. In West Afrika wordt er gewerkt onder gevaarlijke omstandigheden en krijgen de boeren een te lage prijs voor hun cacao. Het komt ook nog voor dat kinderen op cacaovelden werken.

Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Om hier iets tegen te doen, heeft hulporganisatie Oxfam Novib de Groene Sint in het leven geroepen.

Dit alles kan immers veranderen wanneer de chocolademakers in het westen eerlijke geproduceerde cacao inkopen. Maar dit doen zij helaas nog niet. Een rol speelt dat het ietsje duurder is, ze minder winst kunnen maken en dat ze onvoldoende vraag ervaren.

De Groene Sint vindt dit absurd. En eiste daarom dat supermarkten en chocolademakers voor Sinterklaasavond 2009 publiekelijk beloofden dat al hun (huismerk)chocoladeletters in 2010 eerlijk zijn.
Doelgroep(en)
Alle Nederlanders met een focus op geëngageerden, ruimdenkers en zorgzamen vlgs. WIN-segmentering van TNS NIPO. Deze drie segmenten lopen het meest warm voor ontwikkelingssamenwerking en thema’s als fair trade.


Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Onder het motto 'Alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkels uit' voerden we in de weken voor Sinterklaas online actie voor eerlijke chocolade.

In de Oxfam Novib campagne zette Schepnet de Groene Sint neer als een aanvoerder van actiehelden, strijdend tegen het onrecht van foute chocoladeletters. Maar hij kon deze strijd niet alleen aan: hij zocht actiehelden, die hem hielpen dit onrecht te bestrijden.

In een gepersonaliseerde trailer op Hyves was de Groene Sint op zoek naar jou om zijn team te versterken. Na de trailer kon je je eigen actieheldavatar maken (en als gadget plaatsen) en je aansluiten bij de actie. Daarna volgden missies: het uitnodigen van vrienden om ook actieheld te worden en het virtueel bekladden van winkels met chocolade en stickers met varianten op slogans, zoals: ‘Foute Chocoladeletters. Met Liefde Gemaakt?’ . Ondertussen stimuleerde de Groene Sint je via videoboodschappen om door te gaan.

Op www.groenesint.nl konden gebruikers zonder Hyves zich bij de actie aansluiten. Zij werden als actieheld in een filmposter getoond. Hier waren ook voortdurende updates rond de campagne te zien vanaf Hyves, Flickr, Twitter en YouTube en het Groene Sint-journaal, waarin de Groene Sint het laatste nieuws bracht. Hierin werd user generated content verwerkt.
Voor/over product of dienst
Er is nog van alles mis in de chocoladewereld. In West Afrika wordt er gewerkt onder gevaarlijke omstandigheden en krijgen de boeren een te lage prijs voor hun cacao. Het komt ook nog voor dat kinderen op cacaovelden werken.

Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Om hier iets tegen te doen, heeft hulporganisatie Oxfam Novib de Groene Sint in het leven geroepen.

Dit alles kan immers veranderen wanneer de chocolademakers in het westen eerlijke geproduceerde cacao inkopen. Maar dit doen zij helaas nog niet. Een rol speelt dat het ietsje duurder is, ze minder winst kunnen maken en dat ze onvoldoende vraag ervaren.

De Groene Sint vindt dit absurd. En eiste daarom dat supermarkten en chocolademakers voor Sinterklaasavond 2009 publiekelijk beloofden dat al hun (huismerk)chocoladeletters in 2010 eerlijk zijn.
Doelgroep(en)
Alle Nederlanders met een focus op geëngageerden, ruimdenkers en zorgzamen vlgs. WIN-segmentering van TNS NIPO. Deze drie segmenten lopen het meest warm voor ontwikkelingssamenwerking en thema’s als fair trade.


Case omschrijving: Content

Projectbeschrijving
Onder het motto 'Alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkels uit' voerden we in de weken voor Sinterklaas online actie voor eerlijke chocolade.

In de Oxfam Novib campagne zette Schepnet de Groene Sint neer als een aanvoerder van actiehelden, strijdend tegen het onrecht van foute chocoladeletters. Maar hij kon deze strijd niet alleen aan: hij zocht actiehelden, die hem hielpen dit onrecht te bestrijden.

In een gepersonaliseerde trailer op Hyves was de Groene Sint op zoek naar jou om zijn team te versterken. Na de trailer kon je je eigen actieheldavatar maken (en als gadget plaatsen) en je aansluiten bij de actie. Daarna volgden missies: het uitnodigen van vrienden om ook actieheld te worden en het virtueel bekladden van winkels met chocolade en stickers met varianten op slogans, zoals: ‘Foute Chocoladeletters. Met Liefde Gemaakt?’ . Ondertussen stimuleerde de Groene Sint je via videoboodschappen om door te gaan.

Op www.groenesint.nl konden gebruikers zonder Hyves zich bij de actie aansluiten. Zij werden als actieheld in een filmposter getoond. Hier waren ook voortdurende updates rond de campagne te zien vanaf Hyves, Flickr, Twitter en YouTube en het Groene Sint-journaal, waarin de Groene Sint het laatste nieuws bracht. Hierin werd user generated content verwerkt.
Voor/over product of dienst
Er is nog van alles mis in de chocoladewereld. In West Afrika wordt er gewerkt onder gevaarlijke omstandigheden en krijgen de boeren een te lage prijs voor hun cacao. Het komt ook nog voor dat kinderen op cacaovelden werken.

Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Om hier iets tegen te doen, heeft hulporganisatie Oxfam Novib de Groene Sint in het leven geroepen.

Dit alles kan immers veranderen wanneer de chocolademakers in het westen eerlijke geproduceerde cacao inkopen. Maar dit doen zij helaas nog niet. Een rol speelt dat het ietsje duurder is, ze minder winst kunnen maken en dat ze onvoldoende vraag ervaren.

De Groene Sint vindt dit absurd. En eiste daarom dat supermarkten en chocolademakers voor Sinterklaasavond 2009 publiekelijk beloofden dat al hun (huismerk)chocoladeletters in 2010 eerlijk zijn.
Doelgroep(en)
Alle Nederlanders met een focus op geëngageerden, ruimdenkers en zorgzamen vlgs. WIN-segmentering van TNS NIPO. Deze drie segmenten lopen het meest warm voor ontwikkelingssamenwerking en thema’s als fair trade.


Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
Onder het motto 'Alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkels uit' voerden we in de weken voor Sinterklaas online actie voor eerlijke chocolade.

In de Oxfam Novib campagne zette Schepnet de Groene Sint neer als een aanvoerder van actiehelden, strijdend tegen het onrecht van foute chocoladeletters. Maar hij kon deze strijd niet alleen aan: hij zocht actiehelden, die hem hielpen dit onrecht te bestrijden.

In een gepersonaliseerde trailer op Hyves was de Groene Sint op zoek naar jou om zijn team te versterken. Na de trailer kon je je eigen actieheldavatar maken (en als gadget plaatsen) en je aansluiten bij de actie. Daarna volgden missies: het uitnodigen van vrienden om ook actieheld te worden en het virtueel bekladden van winkels met chocolade en stickers met varianten op slogans, zoals: ‘Foute Chocoladeletters. Met Liefde Gemaakt?’ . Ondertussen stimuleerde de Groene Sint je via videoboodschappen om door te gaan.

Op www.groenesint.nl konden gebruikers zonder Hyves zich bij de actie aansluiten. Zij werden als actieheld in een filmposter getoond. Hier waren ook voortdurende updates rond de campagne te zien vanaf Hyves, Flickr, Twitter en YouTube en het Groene Sint-journaal, waarin de Groene Sint het laatste nieuws bracht. Hierin werd user generated content verwerkt.
Voor/over product of dienst
Er is nog van alles mis in de chocoladewereld. In West Afrika wordt er gewerkt onder gevaarlijke omstandigheden en krijgen de boeren een te lage prijs voor hun cacao. Het komt ook nog voor dat kinderen op cacaovelden werken.

Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Honderdduizenden kleine cacaoboeren ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Om hier iets tegen te doen, heeft hulporganisatie Oxfam Novib de Groene Sint in het leven geroepen.

Dit alles kan immers veranderen wanneer de chocolademakers in het westen eerlijke geproduceerde cacao inkopen. Maar dit doen zij helaas nog niet. Een rol speelt dat het ietsje duurder is, ze minder winst kunnen maken en dat ze onvoldoende vraag ervaren.

De Groene Sint vindt dit absurd. En eiste daarom dat supermarkten en chocolademakers voor Sinterklaasavond 2009 publiekelijk beloofden dat al hun (huismerk)chocoladeletters in 2010 eerlijk zijn.
Doelgroep(en)
Alle Nederlanders met een focus op geëngageerden, ruimdenkers en zorgzamen vlgs. WIN-segmentering van TNS NIPO. Deze drie segmenten lopen het meest warm voor ontwikkelingssamenwerking en thema’s als fair trade.