Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De ANWB Online Reisbeurs
Opdrachtgever:
ANWB
Bureau:
Pickle Factory, the people's valley en TBWA/Busted
Datum eerste publicatie:
23/11/2009
url:
http://www.onlinereisbeurs.nl
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Boris Booij, Andrea Jansen, Krijn Smits (CD)
Art Direction / Design:
Boris Booij en Jeroen Smeets
Copy / Redactie:
Charlotte Walscheid van Dijk
Interaction Design:
Vinnie Hendriks
Technische realisatie:
Lucien Immink en Pim Hoogendoorn
Account:
Kyra Roest en Tim Ploegmakers
Verantwoordelijk bij klant:
Guido Lieftink, Monique Dirkse en Georgette Breas


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
De ANWB organiseert de eerste online reisbeurs van Nederland: de ANWB Online Reisbeurs. Op deze beurs kunnen bezoekers vanuit het comfort van hun eigen huis, inspiratie en informatie vinden voor hun ideale zomervakantie. Met deze unieke reisbeurs online wil de ANWB haar bekendheid als reisautoriteit vergroten.
De campagne en bijbehorend campagnebeeld appelleren aan het collectief verlangen naar de zomer. Het maakt tegelijkertijd ook duidelijk dat het gaat om een online reisbeurs: ESC Winter ENTER Zomer. Daarbij staan ESC en ENTER symbool voor een toetsenbord en daarmee voor het online karakter van de beurs.
Om de autoriteitspositie van de ANWB in de reiswereld te vergroten en als trigger voor bezoekers, is Chris Zegers als boegbeeld gekozen. Zijn imago als wereldreiziger werkt bevestigend en motiverend. Bovendien maakt iedere bezoeker van de ANWB Online Reisbeurs maakt kans op een droomreis van €10.000,-. Een incentive die de reiziger in ons allen wakker schudt en overhaalt om mee te doen.
Het campagne-idee is consistent doorgezet in alle middelen: online, PR, instore, outdoor én print. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de interactieve mogelijkheden van YouTube en natuurlijk de ANWB Online Reisbeurs zelf. De eerste online reisbeurs in Nederland. Met onverwachte resultaten.
Voor/over product of dienst
De ANWB Online Reisbeurs is de eerste online reisbeurs van Nederland en wordt op 3 januari door de ANWB georganiseerd. Het is een eendaagse beurs en iedereen kan zich van tevoren inschrijven via de actiesite onlinereisbeurs.nl.
Als incentive wordt een droomreis ter waarde van €10.000,- verloot onder de bezoekers van de ANWB Online Reisbeurs.
De beurs wordt gehost door Chris Zegers. Hij leidt de bezoekers virtueel rond over de beurs, geeft tips en informeert over functionaliteiten.
Op de beurs zijn alle ANWB-reisdochters vertegenwoordigd. In hun stands kunnen bezoekers chatten met reisexperts en hun vakantie boeken. Zij kunnen ook reisverhalen delen met andere bezoekers via de groupchat, reisverslagen bekijken en meedoen met een reisveiling.
De beurs is geheel gratis en alleen geopend op 3 januari van 10.00 tot 22.00 uur.
Doelgroep(en)
De ANWB maakt onderscheid tussen verschillende persona’s gebaseerd op het mentality report van Motivaction.
Primaire doelgroep
Een typische Hollander (lid van de ANWB) in de leeftijdscategorie 50 – 60. Hij (of zij) is een groepsmens, sociaal en praktisch ingesteld. Hij houdt van zekerheid en heeft behoefte aan een eenvoudige en duidelijke boodschap. Hij gaat eens per jaar met de caravan naar Frankrijk en gebruikt internet om te zoeken naar de beste deals.
Secundaire doelgroep
Een jonge man of vrouw (geen lid van de ANWB) die midden in het leven staat. Hij (of zij) houdt van gadgets, verre reizen en maakt veel gebruik van het internet. Hij heeft behoefte aan directe communicatie met een serieuze toonzetting, maar entertainment is geen taboe. Hij kan interactieve communicatiemogelijkheden erg waarderen.