Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Plakkies
Opdrachtgever:
KidsRights
Bureau:
FHV BBDO/ Studio Stomp
Datum eerste publicatie:
13/05/2009
url:
http://www.plakkies.co.za
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
FHV: Gijs Sluijters, Joris Tol, Cor Noltee/Online: Michel Stomp
Art Direction / Design:
FHV: Gijs Sluijters, Joris Tol, Cor Noltee/Online: Michel Stomp
Copy / Redactie:
Gijs Sluijters en Joris Tol
Interaction Design:
Michel Stomp
Technische realisatie:
Studio Stomp
Account:
Eke Rog
Verantwoordelijk bij klant:
Michel Boerrichter


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Pro Deo campagne voor de introductie van een nieuw slippermerk: Plakkies. 
Plakkies is een initiatief van de Technische Universiteit Delft en KidsRights. Deze slipper wordt gemaakt door lokale bewoners van townships in Durban, Zuid-Afrika. Hierdoor wordt er structurele werkgelegenheid gecreëerd in een gebied dat zwaar getroffen wordt door armoede: ongeveer 70% van de mensen in dit gebied is werkloos en 30% is HIV geïnfecteerd. In deze fabriek werken inmiddels 70 inwoners van de townships. Zij onderhouden met hun loon naast zichzelf nog zo'n 10 anderen. Zo profiteren nu al 700 mensen van deze bijzondere fabriek.
Alle winst uit de verkoop van de Plakkies gaat voor de volle 100% terug naar de projecten van de Stichting KidsRights in Zuid-Afrika. Het startkapitaal voor deze fabriek is in zijn geheel gesponsord door een tiental bedrijven. Iedereen in de keten, van Zuid-Afrika tot Nederland, verleent zijn medewerking pro Deo.
Voor/over product of dienst
Grondstoffen:
Bij de productie van Plakkies wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van lokale grondstoffen; het leer is Afrikaans en de zool is gemaakt van lokaal gedumpte autobanden. Het voetbed komt nu nog uit Portugal, dit om de kwaliteit en het comfort te kunnen garanderen. De kurk uit het voetbed zal binnenkort vervangen worden door Afrikaanse grondstoffen.
Zool van autobanden:
Geïnspireerd op een Afrikaans gebruik wordt de zool van Plakkies gemaakt van oude autobanden. Deze banden worden gewoonlijk op grote schaal gedumpt of illegaal verbrand.
Design: 
De Plakkies zijn ontworpen door de bekende Nederlandse schoenontwerper Jan Jansen. En zoals bij alle schoenen van deze Hollandse meesterontwerper zijn de Plakkies een combinatie van comfort en design.
Prints van kindertekeningen:
De unieke patronen en kleuren op deze slipper zijn ontworpen door weeskinderen uit de townships van Durban. De Afrikaanse textielontwerpster Annabella Loubser heeft deze kinderen hierbij begeleid.
Doelgroep(en)
Nederlandse mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie van 18 - 45 met interesse in mode en trends.