Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
SWAN
Opdrachtgever:
Media, Minds & Matters onderdeel van het Lectoraat Media - Fontys Hogescholen
Bureau:
BeYouX
Datum eerste publicatie:
03/02/2010
url:
http://www.beyoux.nl
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Sanne Brand, Rens Dietz, Esmee van de Giessen, Noortje Kanters, Erik de Vos, Frans van der Wijst
Art Direction / Design:
Sanne Brand, Erik de Vos
Copy / Redactie:
Sanne de Brand, Rens Dietz
Interaction Design:
Erik de Vos, Frans van der Wijst
Technische realisatie:
Erik de Vos, Frans van der Wijst
Account:
Sanne Brand, Rens Dietz, Esmee van de Giessen, Noortje Kanters
Verantwoordelijk bij klant:
Esmee van de Giessen


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Wie denkt dat vrouwen en technologie op gespannen voet met elkaar staan, komt bedrogen uit. SWAN is een uitdagende Alternate Reality Game (ARG) voor een invloedrijke en trendsettende subcultuur van vrouwen die een voortrekkersrol vervullen in het gebruik van nieuwe mediaproducten, digitale technologie en sociale media: de nerdettes. SWAN is een ARG met een onthullende historische referentie en een virtuele 3D spelomgeving.
Voor de Alternate Reality Game gaan we terug naar eind 19e eeuw. De revolutionaire tijd voor de technologie. In deze periode (1877-1919) zagen we de voorloper van de huidige computer: Pickering's Harem, ook bekend als Harvard Computers van de gelijknamige universiteit. Een team van vier vrouwen bracht de tijd door met het meten en berekenen van de helderheid van sterren. Daarmee speelde ze een toonaangevende rol in de strijd voor het feminisme en technologie.
Door deze historische link is de Alternate Reality Game ontstaan, want Henrietta Swan Leavitt was één van de  ‘computers’ die werkte voor Edward Charles Pickering. Het spel is vernoemd naar Henrietta en draait om haar, de periode waar ze in leefde en de techniek die toen een grote rol speelde. Al deze historische feiten zijn de basis van de game SWAN.
Voor/over product of dienst
SWAN, de Spelomgeving
Drie weken lang gaan dertig door BeYouX geselecteerde nerdettes op zoek naar hints. Ze gaan de fyieke wereld in om de opdrachten te voltooien. In totaal zijn er negen hints die de nerdette moet verzamelen. Vijf van de dertig nerdettes eindigen als winnaar.
De aanzet tot de zoektocht wordt gegeven in een online 3D spelomgeving. Dit is een woonkamer waarin de nerdette drie weken lang online wordt opgesloten. Bij aanvang is de kamer volledig aangekleed als een woonkamer uit de 19e eeuw; een nerdette-kamer van toen. Naarmate de deelneemster vordert in het spel zal ze zien dat de kamer langzaam transformeert naar een nerdette-kamer van nu. Een telefoon verandert bijvoorbeeld naar een iPhone. Het meubilair verandert ook mee. Daarnaast kan de nerdette in het spel gebruik maken van de attributen die ze vrijspeelt, zoals de eerder genoemde iPhone. De nerdette is eigenlijk een Alice in Wonderland.
Bij aanvang van het spel ontvangen de deelneemsters via een postpakket een armband die in 3D is geprint. De deelneemsters zien dat de armband niet compleet is. Er ontbreken namelijk nog acht onderdelen. Deze onderdelen zijn QR code-blocks die ze in de armband moeten bevestigen. Zo ontstaat er een persoonlijke gadget: een musthave voor iedere nerdette. Ieder block met een QR code is een unieke hint die een nerdette pas kan ophalen als ze een opdracht heeft voltooid in de fysieke wereld. Alle locaties hebben een link met technologische ontwikkelingen.
Zodra de nerdette alle negen blocks heeft gevonden en ze de blocks omdraait zal ze zien dat deze negen onderdelen samen één unieke QR code zijn. Als ze deze code op tijd scant, is ze een van de vijf winnaressen van SWAN en ontvangt daarbij een puzzelstuk waarmee ze zelf aan de slag moet. De vrouwen moeten er achter komen dat deze puzzelstukken samen een geheel vormen. Zodra de nerdette alle negen blocks heeft gevonden en ze de blocks omdraait zal ze zien dat deze negen onderdelen samen één unieke QR code zijn. Als ze deze code op tijd scant, is ze een van de vijf winnaressen van SWAN. Zodra de code is gescand wordt de nerdette verwezen naar de site van beyoux waar wordt uitgelegd dat zij een winnares is en hiermee geselecteerd is voor een sollicitatiegesprek bij het bedrijf van de opdrachtgever.
De ideologie achter de ARG is dat het spel wordt overgedragen aan de doelgroep zodat zij het spel verder kunnen uitbouwen. BeYouX is zich er echter ook van bewust dat het spel levensvatbaar moet blijven, daarom kan het spel (ook gericht op een andere doelgroep) worden ingezet als een wervingstool voor commerciële opdrachtgevers.
 
BeYouX
SWAN is bedacht en ontwikkelt door BeYouX, een multidisciplinair team bestaande uit jonge creatievelingen met een focus op storytelling, marketing & communicatie en media design.
Doelgroep(en)
Nerdettes zijn jonge fashionable vrouwen die een pioniers- en voortrekkersrol vervullen in het gebruik van nieuwe mediaproducten. De vrouwen hebben allemaal affiniteit met media en technologie. Ze houden er van om online, via sociale netwerken, hun kennis te delen, ze bloggen en maken gebruik van de nieuwste gadgets en ontmoeten elkaar zowel online als fysiek in het echte leven.