Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Artishocking
Opdrachtgever:
Media Minds & Matters, onderdeel van Lectoraat Media Fontys
Bureau:
Artishocking
Datum eerste publicatie:
03/02/2010
url:
http://www.artishocking.nl/
Categorie:
Crossmedia

Credits

Art Direction / Design:
Josine van Berlo, Plien van der Werf
Interaction Design:
Bart-Jan de Noord, Josine van Berlo, Mark Prinsen
Technische realisatie:
Josine van Berlo, Mark Prinsen
Account:
Maayke Snelting


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
ArtiShocking is een hip, eigentijds platform dat op verrassende manieren helpt om tijd en aandacht voor gezond en lekker eten in een druk bestaan te creëren. Naast een persoonlijk kookleerboekje, magazine en kookattributen in de de keuken, is ArtiShocking terug te vinden op internet (via YouTube en een eigen website) en in de supermarkt met een digitale receptenzuil.
Voor/over product of dienst
Artishocking is een platform voor mensen die graag gezond en zonder poespas willen eten. Wij geven advies in de supermarkt, op internet en in de keuken. Respectievelijk met een zuil, een website en een boekje. Voor ons is voedsel niet alleen consumeren, het is ook gevoels- en sfeerbepalend. Wij zijn onafhankelijk, kritisch en een tikkeltje eigenwijs.
Artishocking ontstond toen wij ook niet meer wisten welke claims we moesten geloven. Het klavertje van de Albert Heijn, gezonde keuzes, toegevoegde vitamine C. Wat moesten we er mee? We besloten om zelf op onderzoek uit te gaan. Met Artishocking willen wij de waarheden en onwaarheden van voedsel achterhalen. We willen laten zien dat gezond eten makkelijker en goedkoper kan zijn dan de reclame- en marketingwereld je wil laten geloven. Wij verwelkomen eters van alle soorten en maten en hopen dat we samen niet alleen eerlijk zullen eten, maar vooral ook lekker.
Wij willen de consument in de eerste plaats ondersteunen in het maken van voedselkeuzes. Dit doen wij allereerst door onze oren niet te laten hangen naar wat producenten ons vertellen, maar door zelf onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van bepaalde producten. Hierbij laten we ons niet gek maken door anti-MSG/-Teflon/-aspartaam of pro-voedingssuppliment groeperingen. Artishocking wil beiden kanten van het verhaal presenteren en alle onzin die over voedsel wordt verspreid aanpakken. 
Artishocking is een verzamelconcept. Alle onderdelen van het concept zijn gelinkt met elkaar. Hierdoor zijn alle media op elkaar afgestemd en zijn er verschillende 'instapmomenten'. Iemand zou kunnen beginnen met het ontdekken van de website, maar kan ook in aanraking komen met Artishocking via de zuil of via de ludieke acties.
Artishocking is een concept ontwikkeld voor Media, Minds & Matters van Lectoraat Media van Fontys.
Doelgroep(en)
Onze doelgroep zijn consumenten die een bewuste keuze maken om gezond te leven of om een gezonde leefstijl aan te houden, door middel van gezonde voeding. Wij mikken vooral op de consumenten die producten zoals Actimel, Optimel en Vifit (lifestyle health food) gebruiken, omdat ze door marketingactiviteiten zijn verleid deze te consumeren zonder bekend te zijn met de werkelijke werking van het product (welke ingrediënten zijn gezond voor het lichaam, waarom zijn ze gezond, zijn ze niet te vinden in andere dagelijkse producten zonder additieven).

Naast die zogenaamde lifestyle health food consumenten concentreren wij tevens op de doelgroep die de keuze van hun producten af laten hangen van een keurmerk zoals het kies bewust logo en het klavertje van Albert Heijn.