Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Leolux meubel configurators
Opdrachtgever:
Leolux
Bureau:
Flying Kiwi
Datum eerste publicatie:
01/01/2011
url:
http://www.leolux.nl/pallone
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Roy Janssen (Leolux), Willem van der Krieken (Flying Kiwi)
Art Direction / Design:
Willem van der Krieken (Flying Kiwi)
Copy / Redactie:
Roy Janssen (Leolux)
Interaction Design:
Krijn Elders, Ezra Szigetti (Flying Kiwi)
Technische realisatie:
Marijn van der Krieken, Jan Willem Reuling (Flying Kiwi)
Account:
Willem van der Krieken (Flying Kiwi)
Verantwoordelijk bij klant:
Roy Janssen (Leolux)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
De consument verandert. Als je enkele jaren geleden op zoek was naar een meubel struinde je op zaterdagen de meubelboulevard af naar jouw perfecte woonwens. Deze zoektocht is verschoven naar internet. Pas laat in het oriëntatieproces besluit de consument gericht meubelzaken te bezoeken. Hier vindt ook altijd de uiteindelijk aankoop plaats.

Om de consument online goed te begeleiden in zijn woonwens én de aansluiting te laten behouden met de fysieke meubelzaak biedt Leolux voor een drietal producten een online configurator aan.

Op de productpagina van het design meubel kan een consument de fauteuil personaliseren. Door verschillende onderdelen een eigen kleur en materiaal te geven krijgt de fauteuil een eigen uitstraling en karakter.

De persoonlijke configuratie wordt op verzoek verzonden naar één van de Leolux meubelzaken in de buurt. De consument kan dan indien gewenst ‘proefzitten’ en de bekledingsmaterialen bevestigen.
Voor/over product of dienst
De huidige consument is niet meer te vergelijken met een consument van 10 of zelfs maar vijf jaar geleden. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij op het gebied van internet en technologie, is de manier van leven van veel consumenten totaal veranderd. Op internet kan alles met elkaar vergeleken worden, of het nu gaat om producten of diensten. In de detailhandel kan de consument merken in het algemeen maar ook specifieke producten vergelijken met die van de concurrenten. Ook de verhalen en meningen van anderen zorgen ervoor dat een consument zich positief of negatief opstelt ten opzichte van een merk.

Consumenten krijgen steeds meer de controle over merken. De consument heeft zeggenschap over de ontwikkeling van het merk terwijl hij eerst alleen beïnvloed werd. Door de ontwikkeling van het internet en vooral Web 2.0 kunnen het merk en de consument veel beter met elkaar in contact komen.

Uit onderzoek blijkt dat de huidige consument zich voor meubels steeds meer oriënteert op internet. De tevredenheid over de informatievoorziening op internet is groot. Toch oriënteert de huidige consument zich ook nog steeds uitgebreid op de winkelvloer. Op internet zoekt men vooral prijsgerelateerde informatie en algemene informatie over het product. Op de winkelvloer  is men – naast prijs – vooral op zoek of het product past bij de persoonlijke wensen ten aanzien van het product. De oriëntatie op de winkelvloer is voor de consument dan ook vaker doorslaggevend dan de informatie op internet.

De belangrijkste redenen van een consument om voor een meubel naar de winkel te gaan is omdat ze het meubel toch willen zien, voelen en proberen. Daarnaast wordt ook het gebrek aan persoonlijk contact en, bij duurdere merken, als een belangrijke reden aangegeven.
Doelgroep(en)
Elk meubelmerk heeft een andere doelgroep. Deze doelgroep is afhankelijk van de prijs van het merk, de woonstijl, de kwaliteit en het natuurlijk het complete imago. Als we kijken naar de doelgroep van Leolux, dan loopt de leeftijd van de doelgroep van 30 tot ongeveer 70 jaar. Leolux meubels vinden zich in het hoge prijssegment, jongeren zijn daardoor vaak niet in staat om een Leolux meubel te betalen.

Het opdoen van inspiratie voor nieuwe meubels wordt het meest gedaan door jongere mensen maar ook de 50+ers geven zich steeds meer over aan dit digitale medium. Internet bespaart veel tijd, vooronderzoek kan thuis op de bank gedaan worden.

In de toekomst zullen de ouderen nog meer gebruik maken van internet. De ouderen van nu zijn niet opgegroeid met internet en zijn er dus minder mee vertrouwd. De wereld digitaliseert, over een aantal jaren kan zelfs een 65er niet meer zonder internet.