Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Brand Voting
Opdrachtgever:
BrandAsset Consult
Bureau:
Y&R Not Just Film
Datum eerste publicatie:
26/05/2010
url:
http://www.brandvoting.nl
Categorie:
Content
Social Media

Credits

Concept:
Alwine de Jong, Bas Coolwijk, Bas Velthuis
Art Direction / Design:
Nick Plomp
Copy / Redactie:
Andrew Maaldrink
Interaction Design:
Jasper Baartmans
Technische realisatie:
Jasper Baartmans
Account:
Jacqueline Loomans, Lonneke Grotenhuis
Verantwoordelijk bij klant:
Victoria van Keulen, Jeffrey Kruk


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Content

Projectbeschrijving
Nederland kent vele merkonderzoeken en evenzoveel merkenlijstjes. Het is lastig voor de primaire afnemers van dergelijk onderzoek - marketingprofessionals - om het kaf van het koren te scheiden in dit enorme aanbod. Laat staan om te weten wat nou precies het onderscheidende voordeel is van een bepaalde methodiek. BrandAsset Valuator is een van de bekendere merkonderzoeken in Nederland. Dat is niet zo gek. Het onderzoek bestaat in Nederland al zo’n 18 jaar! Maar het vormt tegelijkertijd ook de reden waarom de Brand Voting campagne is opgezet. ‘Oud en vertrouwd’ is niet per definitie de sterkste aanbeveling voor een onderzoeksmethode binnen een vakgebied als marketing. Marketingmanagers zijn nou eenmaal gevoelig voor trends en de nieuwste ontwikkelingen. Juist als gerenommeerd instituut wil BrandAsset Valuator haar relevantie in het hier en nu continu onderstrepen. Daar is meer voor nodig dan de geijkte merkenranglijstjes als PR-moment. We zochten een slimme manier om dit vertrouwde merkenonderzoek weer eens fris in de spotlight te zetten. Liefst op een manier die de onderscheidende kenmerken van het onderzoek tot leven brengt. Dit werd brandvoting.nl: de stemwijzer met een knipoog. Waarbij mensen op basis van hun favoriete merken een stemadvies konden krijgen op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen.
Voor/over product of dienst
BrandAsset Valuator is het grootste wereldwijde merk- en consumentenonderzoek ter wereld. In Nederland meet het onderzoek jaarlijks ruim 1.000 merken onder meer dan 1.500 respondenten. Deze merken worden onder meer vergeleken op merkgebruik en merkvoorkeur. BrandAsset Valuator is ontwikkeld door Young & Rubicam en wordt uitgevoerd door BrandAsset Consult. Een van de belangrijke onderscheidende kenmerken van het onderzoek is dat merken ook buiten de eigen categorie met elkaar kunnen worden vergeleken. Of het nou gaat om een merk koffie, een radiozender of… een politieke partij. Omdat het onderzoek ook politieke voorkeur meet, weten we welke merken meer of minder favoriet zijn onder de aanhang van een specifieke politieke partij. Zo ontstond het idee om een unieke stemwijzer te ontwikkelen en hiermee BrandAsset Valuator op relevante wijze onder de aandacht te brengen.
Doelgroep(en)
Stemmend Nederland. Doelgroep in cijfers: er zijn totaal bijna 12 miljoen potentiële kiezers in Nederland (Bron: CBS). Marketing- en communicatieprofessionals zijn ook kiesgerechtigden. Daarom is bewust gekozen in te zetten op de bredere doelgroep. Hierdoor konden we de actualiteit van het thema verkiezingen optimaal benutten om ‘buzz’ rond het onderzoek te creëren.


Case omschrijving: Social Media

Projectbeschrijving
Nederland kent vele merkonderzoeken en evenzoveel merkenlijstjes. Het is lastig voor de primaire afnemers van dergelijk onderzoek - marketingprofessionals - om het kaf van het koren te scheiden in dit enorme aanbod. Laat staan om te weten wat nou precies het onderscheidende voordeel is van een bepaalde methodiek. BrandAsset Valuator is een van de bekendere merkonderzoeken in Nederland. Dat is niet zo gek. Het onderzoek bestaat in Nederland al zo’n 18 jaar! Maar het vormt tegelijkertijd ook de reden waarom de Brand Voting campagne is opgezet. ‘Oud en vertrouwd’ is niet per definitie de sterkste aanbeveling voor een onderzoeksmethode binnen een vakgebied als marketing. Marketingmanagers zijn nou eenmaal gevoelig voor trends en de nieuwste ontwikkelingen. Juist als gerenommeerd instituut wil BrandAsset Valuator haar relevantie in het hier en nu continu onderstrepen. Daar is meer voor nodig dan de geijkte merkenranglijstjes als PR-moment. We zochten een slimme manier om dit vertrouwde merkenonderzoek weer eens fris in de spotlight te zetten. Liefst op een manier die de onderscheidende kenmerken van het onderzoek tot leven brengt. Dit werd brandvoting.nl: de stemwijzer met een knipoog. Waarbij mensen op basis van hun favoriete merken een stemadvies konden krijgen op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen.
Voor/over product of dienst
BrandAsset Valuator is het grootste wereldwijde merk- en consumentenonderzoek ter wereld. In Nederland meet het onderzoek jaarlijks ruim 1.000 merken onder meer dan 1.500 respondenten. Deze merken worden onder meer vergeleken op merkgebruik en merkvoorkeur. BrandAsset Valuator is ontwikkeld door Young & Rubicam en wordt uitgevoerd door BrandAsset Consult. Een van de belangrijke onderscheidende kenmerken van het onderzoek is dat merken ook buiten de eigen categorie met elkaar kunnen worden vergeleken. Of het nou gaat om een merk koffie, een radiozender of… een politieke partij. Omdat het onderzoek ook politieke voorkeur meet, weten we welke merken meer of minder favoriet zijn onder de aanhang van een specifieke politieke partij. Zo ontstond het idee om een unieke stemwijzer te ontwikkelen en hiermee BrandAsset Valuator op relevante wijze onder de aandacht te brengen.
Doelgroep(en)
Stemmend Nederland. Doelgroep in cijfers: er zijn totaal bijna 12 miljoen potentiële kiezers in Nederland (Bron: CBS). Marketing- en communicatieprofessionals zijn ook kiesgerechtigden. Daarom is bewust gekozen in te zetten op de bredere doelgroep. Hierdoor konden we de actualiteit van het thema verkiezingen optimaal benutten om ‘buzz’ rond het onderzoek te creëren.