Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
De Brain Game
Opdrachtgever:
Gemeente Den Haag
Bureau:
MSL Amsterdam
Datum eerste publicatie:
01/11/2010
url:
http://www.zie.nl/video/algemeen/Ben-leuk-genoeg-zonder-alcohol/m1azoxcfdoeo
Categorie:
Game

Credits

Concept:
Henjo Guitjens (MSL Amsterdam)
Art Direction / Design:
Noorderstroom
Copy / Redactie:
Katrien Baarendse
Interaction Design:
MoreTo / Gesturetek
Technische realisatie:
Ferenc Nemeth
Account:
Henjo Guitjens (MSL Amsterdam)
Verantwoordelijk bij klant:
Etienne Huberts


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
De leeftijd waarop jongeren beginnen met drinken daalt. Uit onderzoek blijkt dat alcoholgebruik op jonge leeftijd de ontwikkeling van de hersenen afremt. Speciaal voor deze doelgroep heeft MSL samen met MoreTo een interactieve game ontwikkeld die perfect aansluit op de belevingswereld van jongeren: het alcoholsimulatiespel de Brain Game. Jongeren ervaren - zonder een druppel te drinken - wat alcohol drinken met o.a. hun reactievermogen doet. Daarnaast leren zij spelenderwijs alles over de schadelijke invloeden van alcohol. Zo'n 1000 scholieren op tien Haagse scholen in de leeftijd van 13 tot 16 jaar hebben in november 2010 het spel gespeeld als nieuw interactief onderdeel van het voorlichtingsprogramma Alcohol & Drugs. De combinatie van belevingscommunicatie en kennisgerichte voorlichting heeft effect, zo blijkt uit de reacties van scholieren. “Ik wist niet dat alcohol slecht was voor je hersenen”, “De Brain Game is echt een gekke ervaring, na de zes zogenaamde glazen bier kon ik het spel niet meer goed spelen”.
Van 2008 tot 2010 was MSL verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van de campagne ‘Den Haag; een Frisse Blik op alcohol’ , in opdracht van de gemeente Den Haag. Doel is om inwoners van Den Haag bewust te maken van hun alcoholgebruik.
Voor/over product of dienst
Op 8 november lanceerde MSL namens de gemeente Den Haag de Brain Game, een innovatief voorlichtingsinstrument waarmee scholieren de effecten van alcoholgebruik ervaren. De Brain Game is een behendigheidsspel dat met het lichaam (voeten) gespeeld wordt, ongeveer zoals de Nintendo Wii. Er zijn drie verschillende niveaus: 0, 3 en 6 glazen alcohol. Tijdens het spel merken de scholieren dat naarmate het alcoholpromillage toeneemt, ze steeds minder snel en adequaat kunnen reageren. Hilarische taferelen zijn het gevolg. Tussendoor krijgen de leerlingen spelenderwijs belangrijke feiten over alcohol voorgeschoteld. 
In drie verschillende spellen kunnen de leerlingen de effecten van alcohol ervaren: Dancing Squares, Wack-a-Boozer en IceHockey. In elk van de spellen gaat het er om zo snel mogelijk de bewegende onderdelen aan te raken. Elke rake beweging en misstap wordt geregistreerd, zodat de uiteindelijke score een combinatie van reactievermogen, behendigheid en bewegingssnelheid is. Elk spel wordt op drie levels gespeeld - als er respectievelijk 0, 3 en 6 glazen alcohol gedronken zijn. Naarmate er meer gedronken is, wordt het speeldveld troebel met draaiende elementen, en reageren de elementen niet zoals je verwacht dat ze zouden doen. Gecombineerd met een ingebouwde vertraging per level kan niemand in het derde level een betere score halen dan in het eerste level; het effect van alcohol drinken is meteen geloofwaardig. 
Als hardware is gebruik gemaakt van de Cube, een compact, turnkey, interactief plug&play display ontwikkeld door het Canadese Gesturetek. De Cube projecteert een scherm van 1,5 bij 2 meter op de vloer met interactieve spellen, die reageren op beweging.
MSL en MoreTo hebben de mogelijkheden van de Cube uitgebreid tot een instrument waarmee drie interactieve spellen - Wack-a-Boozer, Icehockey en Dancing Squares - visueel communiceren met een LED-scherm en zo de resultaten van de spelers gedeeld kunnen worden. 
Specificaties Cube:

 TUV, CSA, CE en EMI gecertificeerd en ontwikkeld in een ISO-gecertificeerde omgeving.
Alle onderdelen zitten in een case die 27 kilo weegt, met de afmetingen 40 x 50 x 45 cm. 
De resolutie van het projectiescherm is 1024 x 768 en 2700 lumens. 
Intel Core 2 Duo Processor, 2 GB RAM
Ondersteund elke combinatie van Flash, video, geluid, geluid en statisch beeld.
Doelgroep(en)
De alcoholcampagne in het onderwijs richt zich op drie doelgroepen:

Scholieren

Problemen met alcohol doen zich vooral voor bij jongeren onder de 16 jaar. De campagne legt dan ook de nadruk op de leeftijdsgroep 13-16; de onderbouwklassen van middelbare scholen. 

Schoolleiding en leraren

Het onderwijs vormt een belangrijke schakel om jongeren én ouders te bereiken. De schoolleiding en leraren vormen daarom een belangrijke doelgroep binnen de campagne.

Ouders

De houding van ouders heeft veel invloed op het drinkgedrag van jongeren. De laatste jaren lijken ouders toleranter te zijn geworden tegenover hun kinderen. Bewust maken van de risico’s van drinken op jongen leeftijd.