Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Oudejaarstrekking Staatsloterij
Opdrachtgever:
De Nederlandse Staatsloterij
Bureau:
.bone
Datum eerste publicatie:
19/12/2010
Categorie:
Media-Inzet

Credits

Concept:
Michael Kouwenhoven, Willem Bikker
Art Direction / Design:
Michael Kouwenhoven
Copy / Redactie:
Willem Bikker
Interaction Design:
Maarten Regterschot, Ruud Puylaert, Bastian Schilderink
Account:
Susanne Crooy, Lennart Morselt, Joost van Liemt (.bone)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
De Oudejaarstrekking is de grootste trekking van Nederland. Het is een nationale traditie die samen met familie, vrienden, champagne, oliebollen en vuurwerk op oudejaarsavond wordt gevierd. Geen oudejaarsavond zonder de Oudejaarstrekking!
Om haar ambitie voor de online verkoop van Oudejaarsloten waar te maken, heeft de Staatsloterij .bone gevraagd de offline campagne door te vertalen naar online. Als antwoord daarop bracht .bone het thema ‘samen genieten van de Oudejaarstrekking’ tot leven met een breed scala aan interactieve middelen. Daarin was naast de uiteindelijke sales ook een belangrijke rol weggelegd voor activatie en awareness.
Rode draad: vanaf half december de Oudejaarstrekking koppelen aan de gezelligheid van oudejaarsavond, om op het moment suprême aan te zetten tot het online kopen van een Oudejaarslot. Deze opbouwende strategie heeft haar vruchten afgeworpen: ruim 80% van de online verkochte Oudejaarsloten werd gerealiseerd in de laatste drie dagen van december en de totale doelstelling met 38% overtroffen!
Voor/over product of dienst
De Oudejaarstrekking van de Staatsloterij vindt elke jaar plaats op 31 december. Het is een extra trekking (net als de Koninginnedagtrekking) die naast de twaalf maandelijkse trekkingen wordt gehouden. De Hoofdprijs was € 27,5 miljoen, belastingvrij, net als de Jackpot. Om hier kans op te maken konden Nederlanders offline en online Oudejaarsloten kopen. De trekking vindt sinds enkele jaren plaats tijdens het Staatsloterij Oudejaarsfeest op het Museumplein in Amsterdam, live uitgezonden door SBS6.
Doelgroep(en)
Alle Nederlanders van 18 jaar of ouder.