Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Laatzeshrekken
Opdrachtgever:
Makro
Bureau:
CHUNK ID
Datum eerste publicatie:
06/12/2010
url:
http://www.laatzeshrekken.nl/
Categorie:
Crossmedia
Media-Inzet

Credits

Concept:
Ilona van de Laarschot, Carianne van Raak
Art Direction / Design:
Martijn de Beijer (CD)
Interaction Design:
Michiel de Waal
Technische realisatie:
Frank van Alphen, Rogier Cornelisse, Floris Liesker
Account:
Karin Hallebeek
Verantwoordelijk bij klant:
Angela Havenaar, Cees van de Water


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
MAKRO heeft CHUNK ID gevraagd een koopzondag actie uit te werken rondom de release van Shrek IV.
Belangrijke componenten:

Personeel betrekken/enthousiasmeren in actiemechanisme
Online component in vorm van actie website was key
Communicatie via MAKRO nieuwsbrief:
MAKRO pashouders informeren dat er een bijzondere koopzondag was
Alleen op die dag extra korting bij aanschaf van de DVD/Blueray Shrek IV
Instore event uitdenken voor realisatie op de dag zelf
Overall: Frisse MAKRO beleving neerzetten
Actie moet een buzzable component bevatten (viraal).

 
Achtergrond:
 
In de nieuwste Shrek film (Shrek forever after) is de oude Shrek weer terug, en jaagt met zijn gebrul flink wat mensen de stuipen op het lijf. CHUNK ID bedacht een campagne waarin bezoekers als een echte Oger, met een harde brul de medewerkers van Makro kunnen laten 'shrekken', om zodoende korting te verdienen.
"Laat ze Shrekken" werd het motto. Hoe harder je schreeuwt hoe hoger de korting.
Voor/over product of dienst
Voor de acteurs is een interne casting opgezet. De MAKRO medewerkers werden via een ludieke nieuwsbrief geïnformeerd dat dit event op stapel stond, en opgeroepen zich op te geven en zo een rol te bemachtigen in één van de filmpjes.
 
De campagne kent een online en in-store component. Online is er een actiesite waarop de bezoeker zijn brul kan oefenen om op de actiedag in één van de Makro vestigingen het resultaat van de oefeningen tentoon te stellen.
De actiesite toont 'live' camerabeelden van 4 secties van een Makrovestiging: bij de kassa, bij de broodafdeling, bij het toiletpapier en bij de schoenenafdeling. Door hard genoeg in de microfoon van de computer te brullen is het mogelijk om de Makro medewerkers te laten schrikken, maar dan moet het wel een flinke brul zijn. Afhankelijk van de brul krijgt de bezoeker een score, maar pas bij een hoge score levert dit een korting op van 5 euro op de DVD. Mensen werden opgeroepen om de vestiging van Makro op haar grondvesten te laten schudden met een brul.
Voor de video's is gebruik gemaakt van perfect geloopte filmps, die in de Makro-vestiging met écht Makro-personeel genomen zijn, waardoor het resultaat verbluffend is. Het gevoel wordt gecreëerd dat het personeel echt real-time schrikt. Tevens wordt op het moment van schreeuwen een foto gemaakt, die gedeeld kan worden op social media sites. Dat heeft een grote hoeveelheid lachwekkende reacties opgeleverd.
 
Op de dag zelf liepen alle MAKRO medewerkers in SHREK t-shirts rond met daarop teksten:

Ik shrek me te pletter
Ik shrek me een hoedje

Dit om de actie in de winkels bekendheid te geven. Tevens werd een opstelling gemaakt die gebruikmaakte van de bestaande website, klanten werden gevraagd 'live'  in de microfoon te brullen en zo een voucher (met korting) te verkrijgen.
Doelgroep(en)
Makro pashouders en hun gezin.


Case omschrijving: Media-Inzet

Projectbeschrijving
MAKRO heeft CHUNK ID gevraagd een koopzondag actie uit te werken rondom de release van Shrek IV.
Belangrijke componenten:

Personeel betrekken/enthousiasmeren in actiemechanisme
Online component in vorm van actie website was key
Communicatie via MAKRO nieuwsbrief:
MAKRO pashouders informeren dat er een bijzondere koopzondag was
Alleen op die dag extra korting bij aanschaf van de DVD/Blueray Shrek IV
Instore event uitdenken voor realisatie op de dag zelf
Overall: Frisse MAKRO beleving neerzetten
Actie moet een buzzable component bevatten (viraal).

 
Achtergrond:
 
In de nieuwste Shrek film (Shrek forever after) is de oude Shrek weer terug, en jaagt met zijn gebrul flink wat mensen de stuipen op het lijf. CHUNK ID bedacht een campagne waarin bezoekers als een echte Oger, met een harde brul de medewerkers van Makro kunnen laten 'shrekken', om zodoende korting te verdienen.
"Laat ze Shrekken" werd het motto. Hoe harder je schreeuwt hoe hoger de korting.
Voor/over product of dienst
Voor de acteurs is een interne casting opgezet. De MAKRO medewerkers werden via een ludieke nieuwsbrief geïnformeerd dat dit event op stapel stond, en opgeroepen zich op te geven en zo een rol te bemachtigen in één van de filmpjes.
 
De campagne kent een online en in-store component. Online is er een actiesite waarop de bezoeker zijn brul kan oefenen om op de actiedag in één van de Makro vestigingen het resultaat van de oefeningen tentoon te stellen.
De actiesite toont 'live' camerabeelden van 4 secties van een Makrovestiging: bij de kassa, bij de broodafdeling, bij het toiletpapier en bij de schoenenafdeling. Door hard genoeg in de microfoon van de computer te brullen is het mogelijk om de Makro medewerkers te laten schrikken, maar dan moet het wel een flinke brul zijn. Afhankelijk van de brul krijgt de bezoeker een score, maar pas bij een hoge score levert dit een korting op van 5 euro op de DVD. Mensen werden opgeroepen om de vestiging van Makro op haar grondvesten te laten schudden met een brul.
Voor de video's is gebruik gemaakt van perfect geloopte filmps, die in de Makro-vestiging met écht Makro-personeel genomen zijn, waardoor het resultaat verbluffend is. Het gevoel wordt gecreëerd dat het personeel echt real-time schrikt. Tevens wordt op het moment van schreeuwen een foto gemaakt, die gedeeld kan worden op social media sites. Dat heeft een grote hoeveelheid lachwekkende reacties opgeleverd.
 
Op de dag zelf liepen alle MAKRO medewerkers in SHREK t-shirts rond met daarop teksten:

Ik shrek me te pletter
Ik shrek me een hoedje

Dit om de actie in de winkels bekendheid te geven. Tevens werd een opstelling gemaakt die gebruikmaakte van de bestaande website, klanten werden gevraagd 'live'  in de microfoon te brullen en zo een voucher (met korting) te verkrijgen.
Doelgroep(en)
Makro pashouders en hun gezin.