Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Expeditie Deventer
Opdrachtgever:
Openbare Bibliotheek Deventer
Bureau:
Fabrique [merken, design & interactie]
Datum eerste publicatie:
01/11/2010
url:
http://www.expeditiedeventer.nl/ (voor informatiefilmpje, highscore en inloggen op het moment dat een spel draait)
Categorie:
Game

Credits

Concept:
Paul Stork, Martijn van der Heijden
Art Direction / Design:
Nils Mengedoht
Technische realisatie:
Martijn Gorree
Account:
Paul Stork, Martijn van der Heijden


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
In opdracht van de Openbare Bibliotheek Deventer bedacht en ontwikkelde Fabrique Expeditie Deventer, een urban game voor middelbare  scholieren met inzet van de mobiele Augmented Reality browser Layar. De game is een moderne variant van de aloude speurtocht. Er wordt gewerkt met 2 teams: een team dat door de stad rent met een smartphone waarmee ze op bepaalde plekken 3D objecten, beeld of video kunnen bekijken en het andere team dat in de bibliotheek zit en de collectie en internet kan doorzoeken voor het helpen beantwoorden van de vragen.
Voor/over product of dienst
Expeditie Deventer is een kennisspeurtocht voor middelbare scholieren, ondersteund door Augmented Reality m.b.v. de mobiele telefoon. De game speelt zich af in de stad Deventer met de bibliotheek als middelpunt. Vragen over verleden, heden en toekomst van een plek leveren punten op.
Voor de augmented reality kozen we Layar op een iPhone of Android smartphone, dat Fabrique ook al gebruikt voor het ARtours project waar we via AR de collectie van het Stedelijk delen met het publiek in de stad.
Voor het invoeren van de POI’s en de opdrachten en het regelen van het spel zetten we zelf een omgeving op in het open source framework Django. In combinatie met GeoDjango en PostGIS is dit een zeer robuuste en flexibele omgeving om locatie aware applicaties te maken.
Fabrique bedacht in dialoog met de opdrachtgever het concept, ontwierp de gameplay en de pagina's en realiseerde de Layar en het dashboard op www.expeditiedeventer.nl. Bibliotheekmedewerkers schreven de vragen, Fabrique maakte de 3D objecten.
Doelgroep(en)
Middelbare scholieren van scholen in Deventer en omstreken.