Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Belgacom Kids
Opdrachtgever:
Belgacom
Bureau:
VVL BBDO
Datum eerste publicatie:
19/04/2010
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Jan Dejonghe, Ann Petermans, Stijn Cox
Art Direction / Design:
Tom Cole, Henry Verstraete
Copy / Redactie:
Hanne Deheegher, Sam De Win, Vincent De Roose
Technische realisatie:
Caviar - VVL BBDO
Account:
Kristof Persoons, Claire Rabaud


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
Belgacom is de grootste aanbieder van vaste en mobiele telefonie, internet en digitale televisie in België.  Het overheidsbedrijf voert in het noorden van België hevig concurrentie met Telenet, de ‘jongere’ marktleider in Vlaanderen.  Telenet kan op meer sympathie rekenen en slaagde er beter in om een emotionele band te krijgen met de Vlaming.  Belgacom wordt eerder als afstandelijk en koud gepercipieerd.
 
Dat was een barrière om families met kinderen in het Belgacom TV-kamp te krijgen.
Daarom wilden we niet zomaar een productspot maken, maar een echte interactie op gang trekken met de Vlaamse jonge families.
De campagne draait de rollen resoluut om: kinderen - als digital natives – voeden deze keer hun ouders op en maken gretig gebruik van alle cliché-uitdrukkingen die je dagelijks in een gezin kan horen.
Ons hoofdrolspelertje kreeg ook z’n eigen Facebookpagina en sprokkelde in geen tijd meer dan 100.000 fans die doorheen de campangeperiode hun mening konden geven, konden stemmen in een online casting of beslissen welke spot on air zou komen.
Zo slaagden we er in om niet alleen marktaandeel te veroveren, maar de ‘hearts and minds’ van de Vlaamse huiskamer voor Belgacom te winnen.
Voor/over product of dienst
Digitale televisie is een groeipool binnen telecom. De klassieke telefoniebedrijven breidden het afgelopen decennium hun aanbod uit met internet en later digitale diensten zoals televisie.  In dezelfde beweging bieden kabelmaatschappijen vandaag naast analoge televisie vaak ook telefonie en breedbandinternet aan, de toegangspoort tot digitale televisie.
 
In Vlaanderen heeft Belgacom een dubbel strategisch nadeel in de strijd voor de televisiemarkt.  Enerzijds omdat televisie historisch eerder via de kabel in de huiskamer kwam en Telenet daardoor een meer voor de hand liggende aanbieder van televisie is.
Anderzijds omdat Vlaanderen een van de dichtste kabelnetwerken ter wereld heeft, waardoor de penetratie van Telenet nog meer uitgesproken is.
Belgacom moet niet alleen een product verkopen, maar ook de keuze tussen de kabel en de telefoonaansluiting winnen.
Doelgroep(en)
-  families met kinderen
- Belgacomklanten met een vaste lijn en/of internetaansluitingen