Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Can You Fix It?
Opdrachtgever:
SOA Aids Nederland
Bureau:
IJsfontein
Datum eerste publicatie:
01/11/2010
url:
http://canyoufixit.sense.info/
Categorie:
Game
Interactieve TV & Online Video

Credits

Concept:
Jan Willem Huisman, Astrid Poot
Art Direction / Design:
Astrid Poot (Art Direction), Joram van Loenen, Don Blaauw, Filmproductie: Corrino Media Group, Regie: Hugo Metsers
Copy / Redactie:
Astrid Poot, Arnout Vallenduuk (freelancer), Marianne Cense (opdrachtgever Rutgers Nisso Groep)
Interaction Design:
Astrid Poot
Technische realisatie:
Simon Groenewolt en Laura Heijne
Account:
Jennecke Stradmeijer
Verantwoordelijk bij klant:
Wijnand van der Werf, Marianne Cense


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
Hoe jongeren hun wensen en grenzen kenbaar kunnen maken, leren ze met de nieuwe online game ‘Can you fix it?’ De game is te vinden op www.sense.info, dé jongerensite voor info over seksualiteit. Tien filmpjes tonen situaties die uit de hand dreigen te lopen. Jongeren kunnen zelf ingrijpen wanneer ze vinden dat hun grens is bereikt.
Opdracht aan de spelers is om de slechte afloop te veranderen: Can You Fix It? Aan het begin van iedere film kiest de speler met wie hij meekijkt: de jongen of het meisje. Je ziet als speler niet alleen de handeling, maar je hoort ook –als een innerlijke stem- wat de hoofdpersoon denkt.
Een ‘lovecoach’ staat ze bij met adviezen. Door het spelen van deze game leren jongeren online wat de effecten zijn van verschillende handelingen en worden hen vaardigheden aangeleerd hoe het wel moet.
Kern van de problemen rondom seksuele wensen en grenzen zijn de misverstanden in communicatie tussen jongens en meiden. Dat maken we in de game inzichtelijk, waardoor jongeren meer in staat zullen zijn situaties in hun eigen leven te begrijpen en veranderen.
Voor/over product of dienst
De game ‘Can You Fix It’ is onderdeel van de campagne “Maak seks lekker duidelijk'. Een campagne die is ingezet op Hyves, posters in bushokjes en op scholen en online banners. Jongeren worden uitgedaagd om bewust na te denken over hun wensen en grenzen en die van anderen op seksueel gebied. De algemene boodschap voor jongens is: let op signalen die meisjes geven en vraag naar wensen. Voor meiden is het advies: durf aan te geven wat je wensen en grenzen zijn. Het doel van de campagne is om jongeren weerbaar te maken tegen ongewenst seksueel gedrag.
Doelgroep(en)
De game focust op laagopgeleide jongeren tussen de 13 en 16 jaar, omdat de problemen met grensoverschrijdend gedrag bij hen groter zijn. Deze jongeren hebben een korte concentratie, weinig lange termijn besef en het ontbreekt ze vaak aan een goed rolmodel. Ze weten goede informatie niet te vinden, en als het ze lukt kunnen ze het niet altijd goed duiden.
Op seksueel gebied geldt voor de jongens dat ze zich spiegelen aan de media: ze spelen een rol die is opgelegd (avontuurlijk, altijd zin), ze willen scoren bij hun vrienden en zijn bang om af te gaan.
Meiden spelen ook een rol: ze moeten sexy zijn, maar zijn ook verantwoordelijk voor grenzen. Ze gaan soms hun seksuele grens over omdat ze bang zijn een jongen te verliezen of te kwetsen. Tegelijk zijn ze bang om als een slet gezien te worden.


Case omschrijving: Interactieve TV & Online Video

Projectbeschrijving
Hoe jongeren hun wensen en grenzen kenbaar kunnen maken, leren ze met de nieuwe online game ‘Can you fix it?’ De game is te vinden op www.sense.info, dé jongerensite voor info over seksualiteit. Tien filmpjes tonen situaties die uit de hand dreigen te lopen. Jongeren kunnen zelf ingrijpen wanneer ze vinden dat hun grens is bereikt.
Opdracht aan de spelers is om de slechte afloop te veranderen: Can You Fix It? Aan het begin van iedere film kiest de speler met wie hij meekijkt: de jongen of het meisje. Je ziet als speler niet alleen de handeling, maar je hoort ook –als een innerlijke stem- wat de hoofdpersoon denkt.
Een ‘lovecoach’ staat ze bij met adviezen. Door het spelen van deze game leren jongeren online wat de effecten zijn van verschillende handelingen en worden hen vaardigheden aangeleerd hoe het wel moet.
Kern van de problemen rondom seksuele wensen en grenzen zijn de misverstanden in communicatie tussen jongens en meiden. Dat maken we in de game inzichtelijk, waardoor jongeren meer in staat zullen zijn situaties in hun eigen leven te begrijpen en veranderen.
Voor/over product of dienst
De game ‘Can You Fix It’ is onderdeel van de campagne “Maak seks lekker duidelijk'. Een campagne die is ingezet op Hyves, posters in bushokjes en op scholen en online banners. Jongeren worden uitgedaagd om bewust na te denken over hun wensen en grenzen en die van anderen op seksueel gebied. De algemene boodschap voor jongens is: let op signalen die meisjes geven en vraag naar wensen. Voor meiden is het advies: durf aan te geven wat je wensen en grenzen zijn. Het doel van de campagne is om jongeren weerbaar te maken tegen ongewenst seksueel gedrag.
Doelgroep(en)
De game focust op laagopgeleide jongeren tussen de 13 en 16 jaar, omdat de problemen met grensoverschrijdend gedrag bij hen groter zijn. Deze jongeren hebben een korte concentratie, weinig lange termijn besef en het ontbreekt ze vaak aan een goed rolmodel. Ze weten goede informatie niet te vinden, en als het ze lukt kunnen ze het niet altijd goed duiden.
Op seksueel gebied geldt voor de jongens dat ze zich spiegelen aan de media: ze spelen een rol die is opgelegd (avontuurlijk, altijd zin), ze willen scoren bij hun vrienden en zijn bang om af te gaan.
Meiden spelen ook een rol: ze moeten sexy zijn, maar zijn ook verantwoordelijk voor grenzen. Ze gaan soms hun seksuele grens over omdat ze bang zijn een jongen te verliezen of te kwetsen. Tegelijk zijn ze bang om als een slet gezien te worden.