Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Film It Yourself
Opdrachtgever:
VPRO
Bureau:
Stunst, Noodlewerk, Video dock, Martijn Pannevis
Datum eerste publicatie:
19/08/2010
url:
http://www.filmityourself.nl
Categorie:
Innovation
Mobile

Credits

Concept:
Ron van der Sterren
Art Direction / Design:
Jerry den Ambtman (VPRO)
Copy / Redactie:
Ron van der Sterren
Interaction Design:
Jerry den Ambtman (VPRO)
Account:
Ron van der Sterren
Verantwoordelijk bij klant:
Gerbrand Meijer


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Film It Yourself maakt in samenwerking met publiek en de artiest video-opnames met vele mobiele telefoons en biedt die multicamera registratie als één geheel weer aan via een interactieve videospeler, waarbij de kijker zelf kan bepalen vanuit welke camerahoek je het concert bekijkt.
Automatisch beelden van publiek verzamelen en - ook automatisch - het verzamelde beeld combineren met een goede geluidsopname en dit volledig synchroon in een multicam kijkomgeving aanbieden, zodat kijkers hun eigen beelden terug kunnen zien en zelf kunnen regisseren.
Voor/over product of dienst
FIY bestaat uit drie essentiele delen,
1: een app die een absolute tijdcode meegeeft aan beeldmateriaal waardoor het geautomatiseerd is te synchroniseren met andere beelden
2: een player die de gesynchroniseerde beelden combineert met een geluidsopname en aanbiedt in een interactieve omgeving waarbij de kijker zelf bepaalt welk camerastandpunt hij/zij kiest.
3: de techniek is niets zonder gebruiker. Het publiek is niet alleen in de projectomschrijving als belangrijk omschreven, maar de belangrijkste schakel in de praktijk. Dat is voorzien, maar in de praktijk ook gebleken. Dat is ook de reden dat we al bij de geboorte van het idee van start zijn gegaan nog voor we de benodigde techniek hadden ontwikkeld om de video's automatisch te synchroniseren. Alleen zo konden we op het moment dat die techniek er wel was al bouwen op een groep mensen die wilde meewerken met het registreren van concerten op deze manier.
Doelgroep(en)
De doelgroep is tweeledig, want te verdelen in een registratie en in een consumptiekant. Iedereen die wel eens een filmpje maakt met zijn mobiel behoort tot de potentiële doelgroep aan de registratiekant. Afhankelijk van de sector waarin FIY wordt toegepast is die doelgroep gespecificeerd. In de huidige praktijkcase, waarbij FIY vooral gekoppeld is aan het alternatieve popmagazine 3VOOR12 is de doelgroep dus de bezoeker van concerten die wel eens met zijn mobieltje filmt. Aan de kijkerskant is het de fan van alternatieve popmuziek die online naar live registraties kijkt. Voor toekomstige segmenten sport en nieuws is deze lijn van doelgroepen te extrapoleren.


Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Film It Yourself maakt in samenwerking met publiek en de artiest video-opnames met vele mobiele telefoons en biedt die multicamera registratie als één geheel weer aan via een interactieve videospeler, waarbij de kijker zelf kan bepalen vanuit welke camerahoek je het concert bekijkt.
Automatisch beelden van publiek verzamelen en - ook automatisch - het verzamelde beeld combineren met een goede geluidsopname en dit volledig synchroon in een multicam kijkomgeving aanbieden, zodat kijkers hun eigen beelden terug kunnen zien en zelf kunnen regisseren.
Voor/over product of dienst
FIY bestaat uit drie essentiele delen,
1: een app die een absolute tijdcode meegeeft aan beeldmateriaal waardoor het geautomatiseerd is te synchroniseren met andere beelden
2: een player die de gesynchroniseerde beelden combineert met een geluidsopname en aanbiedt in een interactieve omgeving waarbij de kijker zelf bepaalt welk camerastandpunt hij/zij kiest.
3: de techniek is niets zonder gebruiker. Het publiek is niet alleen in de projectomschrijving als belangrijk omschreven, maar de belangrijkste schakel in de praktijk. Dat is voorzien, maar in de praktijk ook gebleken. Dat is ook de reden dat we al bij de geboorte van het idee van start zijn gegaan nog voor we de benodigde techniek hadden ontwikkeld om de video's automatisch te synchroniseren. Alleen zo konden we op het moment dat die techniek er wel was al bouwen op een groep mensen die wilde meewerken met het registreren van concerten op deze manier.
Doelgroep(en)
De doelgroep is tweeledig, want te verdelen in een registratie en in een consumptiekant. Iedereen die wel eens een filmpje maakt met zijn mobiel behoort tot de potentiële doelgroep aan de registratiekant. Afhankelijk van de sector waarin FIY wordt toegepast is die doelgroep gespecificeerd. In de huidige praktijkcase, waarbij FIY vooral gekoppeld is aan het alternatieve popmagazine 3VOOR12 is de doelgroep dus de bezoeker van concerten die wel eens met zijn mobieltje filmt. Aan de kijkerskant is het de fan van alternatieve popmuziek die online naar live registraties kijkt. Voor toekomstige segmenten sport en nieuws is deze lijn van doelgroepen te extrapoleren.