Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Stilstaan bij vrijheid
Bureau:
Black Magic Marker
Datum eerste publicatie:
31/03/2010
url:
http://www.otheradvertising.nl/stilstaanbijvrijheid
Categorie:
Crossmedia

Credits

Concept:
Black Magic Marker
Art Direction / Design:
Rene Klinkhamer, Black Magic Marker
Copy / Redactie:
Black Magic Marker
Interaction Design:
Remko Verhulst
Technische realisatie:
Jeroen Lam, Paul van der Meer
Account:
Black Magic Marker
Verantwoordelijk bij klant:
Nine Nooter, Jan van Kooten, Coromandel Brombacher, Rian Verhoeven


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Crossmedia

Projectbeschrijving
In 2010 vierden we dat het 65 jaar geleden is dat Nederland werd bevrijd. Maar hoe laat je mensen die in sneltreinvaart leven stilstaan bij vrijheid? Juist door ze op te zoeken op de plek waar ze stilstaan. De campagne rond 65 jaar bevrijding raasde met 120 km per uur door het landschap en over je scherm, en wel in de vorm van een speciaal omgebouwde trein en een bijbehorende website. De 100 meter lange expositietrein reed van 31 maart tot en met 5 mei (Bevrijdingsdag) mee in de NS-dienstregeling. Op de website was de trein door heel Nederland te volgen en was een gedigitaliseerde versie van de tentoongestelde items, de interactieve wereldkaart en meer dan 150 (historische) filmpjes van plekken waar de trein langsreed te bekijken. Het doel van de trein, de website en de daaraan gekoppelde activiteiten (van debatten in coupés tot optredens op stations) was een breed publiek mee te geven dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.
Voor/over product of dienst
65 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog wil het Nationaal Comité 4 en 5 mei het besef levend houden dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. De campagne Stilstaan bij vrijheid liet mensen letterlijk even stilstaan. De gehele campagne (trein, website, uitingen ter promotie) was zodanig vormgegeven dat je daadwerkelijk stil moest staan om de teksten te kunnen ontdekken waaruit het beeldmateriaal was opgebouwd. In de trein werd m.b.v. GPS technologie filmmateriaal getoond over oorlog en vrijheid, gerelateerd aan de plek waar je op dat moment was. Ook kon o.a. een interactieve wereldkaart worden geraadpleegd over de oorlogen en vredesmissies sinds 1945. Zowel de dienstregeling van de trein (compleet met actuele vertrek- en aankomsttijden), als de gehele content van de trein was online terug te vinden op stilstaanbijvrijheid.nl
Doelgroep(en)
Alle Nederlanders van 14 jaar en ouder, een brede bereiksdoelgroep dus! Van middelbare scholieren (met de trein naar school), studenten en forenzen, tot ouderen die een dagje op stap gaan. Daarnaast de mensen die enkel via de site kennis namen van dit unieke project en/of mee wilden doen aan één van de weekend-activiteiten in en rond de trein en op stations.