Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Quest je webcam!
Opdrachtgever:
G+J Uitgevers, Quest
Bureau:
Bureau Bambi BV
Datum eerste publicatie:
08/03/2010
url:
http://www.quest.nl/ar
Categorie:
Innovation

Credits

Concept:
Anton Pieter van Grootel, Jaap Nauta
Art Direction / Design:
Jaap Nauta
Copy / Redactie:
Rene Frankena
Interaction Design:
Anton Pieter van Grootel, Jaap Nauta
Technische realisatie:
Anton Pieter van Grootel
Account:
Rene Frankena
Verantwoordelijk bij klant:
Guido Hogenbirk, (Karlijn van Overbeek)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Innovation

Projectbeschrijving
Het populairwetenschappelijk tijdschrift Quest van G+J Uitgevers wilde als eerste magazine in Nederland Augmented Reality (AR) thematisch laten terugkeren in de maandelijkse edities. Voormalig hoofdredacteur Karlijn van Overbeek heeft in januari 2010 de markt verkend naar leveranciers die AR konden leveren tegen een overzichtelijke investering. Met Bureau Bambi ontstond een creatieve klik en Bureau Bambi kon AR tegen lage kosten aanbieden door gebruik te maken van gratis Open Source software, zodat geen kostbare licenties nodig waren. Gedurende de samenwerking heeft Bureau Bambi in totaal 20 AR applicaties ontwikkeld voor zes edities van Quest. In de reeks werden verschillende toepassingsvormen van AR gedemonstreerd:

Promotional: De gebruiker positief verrassen. Duidelijk wordt hoe AR inzetbaar is voor promotionele doeleinden. 
Content verrijking: Inhoudelijke toevoeging van interactieve content op een manier die via het printmedium zelf niet mogelijk is;
Educatief: Content verrijking met een educatief karakter, waarbij AR helpt zaken uit te leggen (hier ook om de werking van AR zelf uit te leggen);
Game: Fun, besturing van een computerspel in een driedimensionale ruimte;
Actiemarketing: In samenwerking met Quest en mediabureau PHD is voor adverteerder Canon Nederland een actiemarketing campagne ontwikkeld op basis van AR, ter promotie van de camera EOS 550D.
Voor/over product of dienst
AR is een overkoepelende term voor alle toepassingen die ervoor zorgen dat de visuele werkelijkheid een extra dimensie krijgt. Er wordt een virtuele werkelijkheid toegevoegd aan de visuele werkelijkheid, waarmee bovendien interactie mogelijk is. In deze case wordt via de website van Quest de webcam van gebruikers als scanner ingezet om markers in het tijdschrift te detecteren. Deze detectie start een (flash-)applicatie, die een extra laag toevoegt aan hetgeen de webcam filmt. Omdat de applicatie de interactie in een driedimensionale ruimte detecteert, ontstaan er nieuwe en verrassende mogelijkheden van interactie!
AR bekijken:

Print alle markers via: www.bureaubambi.nl/spin/markers.pdf, of zoals in Quest verschenen via www.quest.nl/braintainment/extra/augmented-reality/quest-je-webcam
Bekijk alle AR voor Quest via: www.quest.nl/ar
Bekijk de Quest/Canon AR via: www.bureaubambi.nl/canon
Doelgroep(en)
De lezers van Quest. Quest heeft een maandelijkse oplage van meer dan 200.000 stuks, en bereikt hiermee 1,2 miljoen lezers. Deze doelgroep heeft interesse in technologische experimenten en beschikt (volgens onderzoek van G+J Uitgevers) bovendien in 78% van de gevallen over een computer met webcam.