Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
ABN AMRO Retailgame
Opdrachtgever:
ABN AMRO
Bureau:
IJsfontein
Datum eerste publicatie:
01/09/2010
url:
http://demo.ijsfontein.nl/abn_retailgame/ABN_retailgame.html
Categorie:
Game

Credits

Concept:
Jan-Willem Huisman, Evert Hoogendoorn, Kjell 't Hoen
Art Direction / Design:
Joram van Loenen, 3D animatie: Joram van Loenen, Dimme van der Hout, Character illustratie: Joost van Schaik, Sounddesign: Erik Hense
Copy / Redactie:
Lucas de Waard
Interaction Design:
Evert Hoogendoorn, Kjell 't Hoen, Joram van Loenen
Technische realisatie:
Brian Heylin, Marianne Bossema, Jeffrey Zutt, Wouter Steidl
Account:
Lottie Samuels
Verantwoordelijk bij klant:
Dick Krikke, projectmanager Serious Gaming ABN AMRO


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Game

Projectbeschrijving
In juli 2010 zijn ABN AMRO en Fortis Bank Nederland gefuseerd. Voor het personeel in de kantoren betekent dat een nieuwe manier van werken.
IJsfontein heeft samen met het nieuwe ABN AMRO de ABN AMRO Retailgame (a.k.a. ABN AMRO Kantorengame) ontwikkeld waarin de medewerkers van de bankkantoren spelenderwijs de nieuwe werkwijze ontdekken en leren beheersen.
De gameplay betreft het reilen en zeilen binnen een bankkantoor van ABN AMRO. Je kiest een avatar en helpt klanten die aan de balie komen met hun vraag. Het is zaak dat je iedereen goed, vriendelijk en deskundig helpt, zodat de klant zich echt klant voelt bij de ABN AMRO.
In de klantendatabase staan alle gemaakte afspraken en beloften, zoals het toesturen van folders en plannen van een afspraak, waar je navolging aan geeft. Bij een lange rij kun je de hulp van een collega inschakelen, door klanten naar hem/haar door te verwijzen. Je moet ook zorgen dat het bankkantoor netjes blijft: bijvoorbeeld door rommel van de grond op te ruimen en de folders netjes te herschikken.
Door de bankshop goed te runnen, draag je bij aan een vertrouwd gevoel bij de klant, en dat is één van de belangrijke kernwaarden van ABN AMRO.
Voor/over product of dienst
ABN AMRO heeft gekozen voor Serious Gaming. Dit is een innovatieve manier van leren die past bij de bank van ‘Anno Nu’. Via Serious Games wil ABN AMRO op een efficiënte manier de doelgroep verspreid over heel Nederland makkelijk en uniform bereiken. Daarnaast is Serious Gaming vooral ook leuk om te doen! Leren door te doen. Serious Gaming is een hulpmiddel om het doel ‘Ik voel mij écht klant bij ABN AMRO’ te laden, te borgen en uit te dragen. Een virtueel trainingsveld, waar je op een veilige manier kan oefenen en trainen.
De eerste versie van de Retailgame is gericht op de kernwaarde ‘Vertrouwd’.
Doelgroep(en)
De ABN AMRO Kantorengame is ontwikkeld voor de medewerkers in het kantorennet. Deze mensen werken in de iets meer dan 500 bankkantoren verspreid door heel Nederland. Voor de medewerkers is de game een online kantoor waar ze veilig kunnen experimenteren hoe ze een optimale klantrelatie kunnen opbouwen en in stand houden.