Inzendingen SpinAwards

Deel op:


Terug naar het overzicht Print

Opdrachtgever, bureau/school en categorie

Titel:
Rij & Reken
Opdrachtgever:
ThinkSharp
Bureau:
ThinkSharp
Datum eerste publicatie:
20/01/2010
url:
http://www.rijenreken.nl
Categorie:
Mobile

Credits

Concept:
Geoff van den Ouden (ThinkSharp), Michel van Gooswilligen (ThinkSharp)
Art Direction / Design:
Michel van Gooswilligen (ThinkSharp)
Copy / Redactie:
Geoff van den Ouden (ThinkSharp)
Interaction Design:
Michel van Gooswilligen (ThinkSharp)
Technische realisatie:
Geoff van den Ouden (ThinkSharp), Michel van Gooswilligen (ThinkSharp)


Afbeeldingen

Video



Case omschrijving: Mobile

Projectbeschrijving
Rij & Reken, een mobiele App om meer inzicht te krijgen in wat de kilometerheffing specifiek voor jouw situatie gaat betekenen. Door onderweg de App aan te zetten zie je wat de huidige rit je gaat kosten na de invoering van de kilometerheffing.
Voor/over product of dienst
Rij & Reken is een App voor de iPhone om te weten te komen wat de kilometerheffing voor je eigen situatie gaat betekenen. Niet door een willekeurige voorbeeldauto te nemen en een geschat aantal kilometers per maand, nee in Rij & Reken kan je jouw auto invoeren en jouw eigen ritten registreren. Door gebruik te maken van GPS en kentekengegevens laat de iPhone tijdens de rit zien waar iemand is, hoeveel kilometer tijdens de reis is afgelegd en wat dat uiteindelijk kost aan kilometerheffing.
Rij & Reken is uniek omdat het niet alleen inzicht geeft in de kilometerprijs van een specifieke auto, maar tijdens het rijden ook de totaalprijs van een rit laat zien. Gereden ritten worden lokaal op de iPhone opgeslagen en kunnen worden gebruikt om verschillende auto's onderling te vergelijken.
Om snel inzicht te krijgen in de kosten per maand, zonder een rit te rijden, is er een 'quick scan'-optie. Door alleen maar een kenteken en de afstand tussen woon-werk op te geven berekent de applicatie direct de kosten per maand. Ideaal om tijdens een feestje snel even voor iemand anders de gevolgen van de kilometerheffing te berekenen.
Doelgroep(en)
Het product heeft in principe 2 primaire doelgroepen:
1) De early-adopter automobilist met een iPhone. Eind 2009 / begin 2010 is de iPhone al iets meer algemeen verspreid, maar wordt de gebruikersgroep nog wel voor een groot deel gekenmerkt door early-adopter volwassenen met een behoorlijk inkomen. Deze mensen beschikken vaak ook over een auto. Iets ingewikkelds op een makkelijke manier in een App ervaren spreekt deze mensen aan. Dus in plaats van een ingewikkeld wetsvoorstel doornemen, gaan deze mensen veel liever opzoek naar een App die voor hen alles duidelijk maakt.
 
2) Gadget- / Techfreaks, mensen die erg bezig zijn om anderen te laten zien wat ze allemaal wel niet met hun iPhone kunnen (zogenaamde 'schreeuwers'). Van deze groep is bekend dat ze een 'toffe' App (waar ze zelf enthousiast over zijn) aan minimaal 5 tot 10 andere mensen laten zien. De kans dat deze groep zelf een auto bezit is kleiner, maar de kans is echter veel groter dat ze de App inzetten om anderen meer inzicht te geven in de impact van de kilometerheffing.
 
Los van het product zagen wij als ontwikkelaar vooral ook de organisaties die opzoek zijn om Apps in te zetten voor hun eigen marketingstrategie als een potentiële doelgroep. Niet alleen de App had hierin een rol van betekenis, maar vooral ook de manier waarop wij het product zouden marketen en daarmee media aandacht zouden genereren.